| dc.contributor.author | صفری صدیق, رزیتا | fa_IR |
| dc.contributor.author | صالحی, سودابه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T20:48:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T20:48:33Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T20:48:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T20:48:33Z | |
| dc.date.issued | 2016-11-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-12-25 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-10-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صفری صدیق, رزیتا, صالحی, سودابه. (1395). تایپنگاری در عنوانبندی فیلم. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 21(3), 75-86. doi: 10.22059/jfava.2016.59659 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6039 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5178 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2016.59659 | |
| dc.identifier.uri | https://jfava.ut.ac.ir/article_59659.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462659 | |
| dc.description.abstract | عنوانبندی فیلم، مرکز توجه اولیهی مخاطب است که در کنارِ القای مفاهیم خاص مرتبط با محتوای فیلم، عنوان و عوامل سازندهی فیلم را با استفاده از تایپنگاری معرفی میکند. به دلیل اهمیت تایپنگاری در طراحی عنوانبندی فیلم، یکی از چالشهای مهم در فیلمهای ایرانی نیز از ابتدا، نحوهی بهکارگیری حروف فارسی و همآهنگسازی آنها با رسانههای نوری بوده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان و نحوهی حضور انواع تایپفیسهای رایجِ فارسی و شیوهی بیان محتوای پیام به واسطهی حروف در عنوانبندی فیلمها از ابتدای تاریخ سینمای ایران تا کنون، به منظور دستیابی به نکاتی جهت انتخاب آگاهانهی تایپفیسهای فارسی مناسب در رسانههای نوری و استفادهی صحیح از قابلیتها و توانمندیهای آنها در حوزهی این رسانه، بوده است. جامعهی هدف در این تحقیق تمامی عنوانبندیهای فیلمهای ایرانی بوده و 80 نمونهی این پژوهش به روش هدفمند<sup> </sup>انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، چکلیست محققساختهای بوده که پایایی و روایی صوری آن به وسیلهی بازآزمون و نظر صاحبنظران تامین گردیده است. روش تولید داده در این پژوهش مشاهدهی نیمه منظم بوده و دادهها با روشهای شبهآماری تحلیل شدهاند. نتایج تحقیق به روشنی نشان میدهد که بسیاری از تایپنگاریها در عنوانبندی فیلمهای ایرانی بدون توجه کافی نسبت به رسانه و خصوصیات آن میباشند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2160 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran University College of Fine Arts | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2016.59659 | |
| dc.subject | تایپنگاری | fa_IR |
| dc.subject | تایپنگاریِ فارسی | fa_IR |
| dc.subject | طراحی عنوانبندی فیلم | fa_IR |
| dc.subject | رسانههای نوری | fa_IR |
| dc.title | تایپنگاری در عنوانبندی فیلم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مدرس گروه ارتباط تصویرى، دانشکدهی معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه ارتباط تصویرى، دانشکدهی هنرهاى تجسمى، دانشگاه هنر | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 75 | |
| dc.citation.epage | 86 | |