نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصفری صدیق, رزیتاfa_IR
dc.contributor.authorصالحی, سودابهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:48:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:48:33Z
dc.date.available1399-08-01T20:48:32Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:48:33Z
dc.date.issued2016-11-21en_US
dc.date.issued1395-09-01fa_IR
dc.date.submitted2014-12-25en_US
dc.date.submitted1393-10-04fa_IR
dc.identifier.citationصفری صدیق, رزیتا, صالحی, سودابه. (1395). تایپ‌نگاری در عنوان‌بندی فیلم. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 21(3), 75-86. doi: 10.22059/jfava.2016.59659fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2016.59659
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_59659.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462659
dc.description.abstractعنوان‌بندی فیلم، مرکز توجه اولیه‌ی مخاطب است که در کنارِ القای مفاهیم خاص مرتبط با محتوای فیلم، عنوان و عوامل سازنده‌ی فیلم را با استفاده از تایپ‌نگاری معرفی می‌کند. به دلیل اهمیت تایپ‌نگاری در طراحی عنوان‌بندی فیلم، یکی از چالش‌های مهم در فیلم‌های ایرانی نیز از ابتدا، نحوه‌ی به‌کارگیری حروف فارسی و هم‌آهنگ‌سازی آنها با رسانه‌های نوری بوده‌ است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان و نحوه‌ی حضور انواع تایپ‌فیس‌های رایجِ فارسی و شیوه‌ی بیان محتوای پیام به‌ واسطه‌ی حروف در عنوان‌بندی فیلم‌ها از ابتدای تاریخ سینمای ایران تا کنون، به منظور دست‌یابی به نکاتی جهت انتخاب آگاهانه‌ی تایپ‌فیس‌های فارسی مناسب در رسانه‌های نوری و استفاده‌ی صحیح از قابلیت‌ها و توان‌مندی‌های آنها در حوزه‌ی این رسانه، بوده است. جامعه‌ی هدف در این تحقیق تمامی عنوان‌بندی‌های فیلم‌های ایرانی بوده و 80 نمونه‌‌ی این پژوهش به روش هدف‌مند<sup>  </sup>انتخاب شده‌اند. ابزار تحقیق، چک‌لیست محقق­ساخته‌ای بوده که پایایی و روایی صوری آن به وسیله‌ی بازآزمون و نظر صاحب‌نظران تامین ‌گردیده است. روش تولید داده در این پژوهش مشاهده‌ی نیمه منظم بوده و داده‌ها با روش‌های شبه‌آماری تحلیل شده‌اند. نتایج تحقیق به روشنی نشان می‌دهد که بسیاری از تایپ‌نگاری‌ها در عنوان‌بندی فیلم‌های ایرانی بدون توجه کافی نسبت به رسانه و خصوصیات آن می‌باشند.fa_IR
dc.format.extent2160
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2016.59659
dc.subjectتایپ‌نگاریfa_IR
dc.subjectتایپ‌نگاریِ فارسیfa_IR
dc.subjectطراحی عنوان‌بندی فیلمfa_IR
dc.subjectرسانه‌های نوریfa_IR
dc.titleتایپ‌نگاری در عنوان‌بندی فیلمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس گروه ارتباط تصویرى، دانشکده‌ی معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشتfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه ارتباط تصویرى، دانشکده‌ی هنرهاى تجسمى، دانشگاه هنرfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue3
dc.citation.spage75
dc.citation.epage86


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد