نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرجبی نژاد, پروانهfa_IR
dc.contributor.authorحسامی, منصورfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:46:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:46:29Z
dc.date.available1399-08-01T20:46:29Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:46:29Z
dc.date.issued2014-10-23en_US
dc.date.issued1393-08-01fa_IR
dc.date.submitted2014-03-02en_US
dc.date.submitted1392-12-11fa_IR
dc.identifier.citationرجبی نژاد, پروانه, حسامی, منصور. (1393). بررسی هرمنوتیک پل ریکور و تأویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 19(3), 19-26. doi: 10.22059/jfava.2014.55405fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2014.55405
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_55405.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462614
dc.description.abstractدر ازدحام دگرگونی­های هنری سده­ی بیستم، آثار نقاشی نیز «عنوان»­های گوناگونی به خود پذیرفته­اند؛ در بررسی این عنوان­ها با گذر از علل انتخاب آنها، نقش عنوان در رویارویی­ با مخاطب و چگونگی تأثیر بر تأویل مخاطب مطرح می­گردد؛ که این پژوهش نیز از منظر هرمنوتیک ریکور قصد بررسی این تاثیرپذیری را دارد. در هرمنوتیک ریکور با مطرح شدن اثر هنری همچون گفتمان، مخاطب و متن، اهمیتی بیش از مؤلف آن می­یابند. اثر به جهانی ارجاع دارد که رویاروی جهان مخاطب قرار می­گیرد و مخاطب با طی کردن مراحل تأویل ریکور یعنی تبیین، فهم، و خویشتن فهمی، اثر را تأویل می­کند. می­توان نقشی برای عنوان در این فرآیند در نظر گرفت. عنوان می­تواند بخشی از استراتژی مؤلف باشد و با کارکردی همچون استعاره، و یا ابداع پیرنگ، موجب نوآوری معنایی گردد. همان­طور که نقاش سده­ی بیستم، خلاقانه در انتخاب عنوان اثر هر چه بیشتر با مخاطب درگیر شده، نوآوری معنایی را از او طلب می­کند؛ تا مخاطب با هر تأویل، معنا را بازآفریده، پیکربندی متن را دگرگون سازد. شیوه­ی پیشبرد این پژوهش از نظر هدف، توسعه­ای-کاربردی، از نظر روش، تطبیقی-تحلیلی می­باشد. همچنین داده­ها با روش کتابخانه­ای-ترکیبی گردآوری شده­، به صورت کیفی، از طریق منطق و استدلال مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته­اند.fa_IR
dc.format.extent260
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2014.55405
dc.subjectپل ریکورfa_IR
dc.subjectتأویلfa_IR
dc.subjectسده بیستمfa_IR
dc.subjectعنوانfa_IR
dc.subjectمخاطبfa_IR
dc.subjectنقاشیfa_IR
dc.titleبررسی هرمنوتیک پل ریکور و تأویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارگروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue3
dc.citation.spage19
dc.citation.epage26


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد