نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآژند, یعقوبfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:43:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:43:03Z
dc.date.available1399-08-01T20:43:02Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:43:03Z
dc.date.issued2011-11-22en_US
dc.date.issued1390-09-01fa_IR
dc.identifier.citationآژند, یعقوب. (1390). شیوه «پرداز» در نقاشی ایران. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 3(45), 5-12.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_23313.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462524
dc.description.abstractاز فنونی که پشتوانه ای از دستاوردهای نگارگری و نقاشی ایران را در اختیار داشت، شیوه «پرداز» بود. نگارگری ایران از طلیعه تاریخ خود، شاهد طلوع این شیوه بود و پیشینه متنوعی از آن را تجربه کرد. طلایه داران این شیوه چارچوبی برای آن پدید آوردند که بر نظامی از اصول و ضوابط استوار بود و هنرمندان نسل های بعد علاوه بر فراگیری این اصول، به فراخور موقع و موضع خود، آن را متحول کردند و از تحریر خطوط باریک برگرد تصاویر و نقوش، تا به خط پردازی به گونه هاشورزنی و نقطه چین کاری ارتقا دادند و شیوه ای پدید آوردند که خاص نگارگری و نقاشی ایران بود. این شیوه همگام با مکتب های نگارگری ایران در سطحی والا مورد توجه بود و موجبات تعالی آثار هنرمند را فراهم می کرد. هنرمندان از این شیوه برای بازنمایی سبزینه های طبیعت، درختان، بافت صخره ها و سنگ ها، کلاه ها و جامه های پیکره ها و بویژه نشان دادن سایه روشن صحنه ها و طره ها و غیره بهره می گرفتند و فضایی مخملین و چشمنواز ایجاد می کردند. اینکه این شیوه تا چه مایه در پدیداری پوانتیلیسم اروپایی نقش داشته و یا نداشته، خود مقوله دیگر و مستلزم تتبع دقیق دیگری است. در این مقاله، شیوه «پرداز» در نگارگری و نقاشی ایران بررسی و تعاریف و خصوصیات آن روشن می شود.fa_IR
dc.format.extent1840
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.subjectاسماعیل جلایرfa_IR
dc.subjectشاهنامه قرچغای خانfa_IR
dc.subjectشیوه پردازfa_IR
dc.subjectنقطه چین کاریfa_IR
dc.subjectهاشورزنیfa_IR
dc.titleشیوه «پرداز» در نقاشی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue45
dc.citation.spage5
dc.citation.epage12


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد