| dc.contributor.author | آژند, یعقوب | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T20:43:02Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T20:43:03Z |  | 
| dc.date.available | 1399-08-01T20:43:02Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-22T20:43:03Z |  | 
| dc.date.issued | 2011-11-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1390-09-01 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | آژند, یعقوب. (1390). شیوه «پرداز» در نقاشی ایران. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 3(45), 5-12. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2228-6039 |  | 
| dc.identifier.issn | 2538-5178 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jfava.ut.ac.ir/article_23313.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462524 |  | 
| dc.description.abstract | از فنونی که پشتوانه ای از دستاوردهای نگارگری و نقاشی ایران را در اختیار داشت، شیوه «پرداز» بود. نگارگری ایران از طلیعه تاریخ خود، شاهد طلوع این شیوه بود و پیشینه متنوعی از آن را تجربه کرد. طلایه داران این شیوه چارچوبی برای آن پدید آوردند که بر نظامی از اصول و ضوابط استوار بود و هنرمندان نسل های بعد علاوه بر فراگیری این اصول، به فراخور موقع و موضع خود، آن را متحول کردند و از تحریر خطوط باریک برگرد تصاویر و نقوش، تا به خط پردازی به گونه هاشورزنی و نقطه چین کاری ارتقا دادند و شیوه ای پدید آوردند که خاص نگارگری و نقاشی ایران بود. این شیوه همگام با مکتب های نگارگری ایران در سطحی والا مورد توجه بود و موجبات تعالی آثار هنرمند را فراهم می کرد. هنرمندان از این شیوه برای بازنمایی سبزینه های طبیعت، درختان، بافت صخره ها و سنگ ها، کلاه ها و جامه های پیکره ها و بویژه نشان دادن سایه روشن صحنه ها و طره ها و غیره بهره می گرفتند و فضایی مخملین و چشمنواز ایجاد می کردند. اینکه این شیوه تا چه مایه در پدیداری پوانتیلیسم اروپایی نقش داشته و یا نداشته، خود مقوله دیگر و مستلزم تتبع دقیق دیگری است.  در این مقاله، شیوه «پرداز» در نگارگری و نقاشی ایران بررسی و تعاریف و خصوصیات آن روشن می شود. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 1840 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Tehran University College of Fine Arts | en_US | 
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi | en_US | 
| dc.subject | اسماعیل جلایر | fa_IR | 
| dc.subject | شاهنامه قرچغای خان | fa_IR | 
| dc.subject | شیوه پرداز | fa_IR | 
| dc.subject | نقطه چین کاری | fa_IR | 
| dc.subject | هاشورزنی | fa_IR | 
| dc.title | شیوه «پرداز» در نقاشی ایران | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | استاد دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 3 |  | 
| dc.citation.issue | 45 |  | 
| dc.citation.spage | 5 |  | 
| dc.citation.epage | 12 |  |