نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسجادپور, سید محمدکاظمfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, سید شمس‌الدینfa_IR
dc.contributor.authorنیرآبادی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T18:16:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T18:16:19Z
dc.date.available1399-08-01T18:16:19Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T18:16:19Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-11en_US
dc.date.submitted1397-08-20fa_IR
dc.identifier.citationسجادپور, سید محمدکاظم, حسینی, سید شمس‌الدین, نیرآبادی, حمید. (1398). طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بایسته‌ها، مؤلفه‌ها و راهبردهای کلیدی. فصلنامه علمی امنیت ملی, 9(34), 389-425.fa_IR
dc.identifier.issn3329-2538
dc.identifier.urihttps://ns.sndu.ac.ir/article_888.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/453341
dc.description.abstractدیپلماسی اقتصادی، پدیده‌ای پویا و در حال دگرگونی است و درجه پویایی آن باید با در نظر گرفتن هماهنگی همه حلقه‌های تأثیرگذار داخلی، منطقه‌ای و جهانی و در وضعیت‌های عادی و غیر عادی ارزیابی شود. در سطح داخلی، هر جامعه‌ای در صورتی که نخست بداند در چه وضعیتی است؟ دوم، به کجا می‌خواهد برود؟ سوم اینکه چه توانمندی و ابزارهایی دارد؟ و در نهایت در صورتی که بتواند بین ساختار، اهداف، ابزارها و کارکردهای سیاست خارجی خود تعادل و توازن ایجاد کند، می‌تواند به جلو برود و به سرمنزل مقصود برسد. در طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز باید واقعیت‌های محیط داخلی و صحنه سیاست خارجی را در نظر داشت و به نکاتی چند توجه نمود: نخست اینکه، طراحی دیپلماسی اقتصادی ایران در شرایط عادی با شرایط امنیتی‎شده متفاوت است و راهبردهای خاص خود را می‌طلبد، دوم اینکه، دیپلماسی اقتصادی ایران جدا از کلیت دیپلماسی کشور نیست، سوم اینکه در طراحی دیپلماسی اقتصادی ایران باید به همه حلقه‌های تأثیرگذار داخلی و خارجی توجه کرد، چهارم اینکه، ایران سرنوشت منحصربه‌فردی دارد، یعنی اینکه در منطقه‌ای واقع شده است که دخالت قدرت‌های خارجی مانع پویایی طبیعی این منطقه شده است، پنجم اینکه، دنیای امروز، جهانی اجتماعی و بیناذهنی است و دولت‌ها بر اساس تعریفی که از خود دارند یا تصویری که دیگران از آن‌ها می‌سازند، شناخته می‌شوند. در این راستا، امنیتی‎نمایی، یکی از راهبردهایی است که علیه ایران استفاده می‌شود، در فضای امنیتی‏نمایی، تعامل و ارتباط معمولی کشورها به‌ویژه در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی پرهزینه می‌شود، از مناسب‌ترین راه‌حل‌ها، روشنگری و اقناع مردم جهان است. دومین مؤلفه کلیدی تأثیرگذار، امنیت اقتصادی به معنای توجه هم‌زمان به کارایی و آسیب‌پذیری و البته تلاش برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصادی کشور و افزایش کارایی و اثربخشی در عرصه‌های ملی و رقابت‌های جهانی است، مبحث بعدی، قدرت و کارایی اقتصادی با تمرکز بر تقویت بخش غیردولتی و خصوصی و افزایش توان رقابت‌مندی آن‌ها در رقابت‌های جهانی و در نهایت تأکید بر تاب‌آوری و بازدارندگی در مقابل تهدیدات اقتصادی به‌عنوان یک راهبرد کلان است، در این راهبرد، تنوع‌بخشی به تجارت خارجی و توسعه مناسبات اقتصادی پایدار با دیگر کشورها ازجمله همسایگان و قدرت‌های نوظهور اقتصادی مورد تأکید است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه عالی دفاع ملی (دانشکده امنیت ملی)fa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی امنیت ملیfa_IR
dc.relation.ispartofNational Securityen_US
dc.subjectدیپلماسی اقتصادیfa_IR
dc.subjectامنیتی‎نماییfa_IR
dc.subjectامنیت اقتصادیfa_IR
dc.subjectقدرت اقتصادیfa_IR
dc.subjectبازدارندگی تهدیدات اقتصادیfa_IR
dc.titleطراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بایسته‌ها، مؤلفه‌ها و راهبردهای کلیدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشکده روابط بین المللfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری رشته مطالعات امنیت، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردیfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue34
dc.citation.spage389
dc.citation.epage425


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد