| dc.contributor.author | علی الهی, حمید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | آدم پیرا, محمد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | عسگری, مرتضی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T08:30:52Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T08:31:52Z |  | 
| dc.date.available | 1399-08-01T08:30:52Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-22T08:31:52Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-07-28 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-05-06 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | علی الهی, حمید, آدم پیرا, محمد, عسگری, مرتضی. (1396). تأثیر تونلهای دوقلوی بدون پوشش در الگوی بزرگ نمایی لرزهیی سطح زمین با استفاده از روش عددی اجزای مرزی. مهندسی عمران, 332(32), 29-41. doi: 10.24200/j30.2017.20105 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2676-4768 |  | 
| dc.identifier.issn | 2676-4776 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.24200/j30.2017.20105 |  | 
| dc.identifier.uri | http://sjce.journals.sharif.edu/article_20105.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/452007 |  | 
| dc.description.abstract | احداث تونلهای زیرزمینی به منظور کنترل ترافیک و ایجاد شبکههای حمل و نقل میتواند در پاسخ لرزهیی سطح زمین و به دنبال آن در سازههای روسطحی تأثیرگذار باشد. لذا در نوشتار حاضر سعی شده است تا با بهکارگیری روش عددی اجزای مرزی دوبعدی در حوزهی زمان و در یک محیط همگن و همسان به بررسی پاسخ لرزهیی و الگوی بزرگنمایی سطح زمین واقع بر حفرهها و تونلهای زیرزمینی بدون پوشش (لاینینگ) تحت تأثیر امواج برشی SV در بسامدهای مختلف پرداخته شود. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که تونلهای زیرزمینی دوقلو، مؤلفههای افقی و قائم جابهجایی سطح زمین را در مقایسه با تونلهای منفرد، تحت تأثیر بیشتری قرار میدهند. افزایش فضای حبس موج در بالای تونلهای دوقلو بدون پوشش به نسبت تونل منفرد میتواند یکی از عمدهترین دلایل موجود برای افزایش بزرگنمایی لرزهیی سطح زمین باشد. با فاصلهگرفتن حفرههای دوقلو از یکدیگر، تأثیر لرزهیی متقابل آنها در یکدیگر و به دنبال آن در پاسخ لرزهیی سطح زمین کاهش مییابد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 4391 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی شریف | fa_IR | 
| dc.publisher | Sharif University of Technology | en_US | 
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Sharif Journal of Civil Engineering | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.24200/j30.2017.20105 |  | 
| dc.subject | تونلهای زیرزمینی | fa_IR | 
| dc.subject | روش اجزای مرزی | fa_IR | 
| dc.subject | حوزهی زمان | fa_IR | 
| dc.subject | بزرگنمایی امواج | fa_IR | 
| dc.subject | بسامد بیبعد | fa_IR | 
| dc.subject | ژئوتکنیک لرزه یی | fa_IR | 
| dc.title | تأثیر تونلهای دوقلوی بدون پوشش در الگوی بزرگ نمایی لرزهیی سطح زمین با استفاده از روش عددی اجزای مرزی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار، گروه عمران، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه مهندسی عمران، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 332 |  | 
| dc.citation.issue | 32 |  | 
| dc.citation.spage | 29 |  | 
| dc.citation.epage | 41 |  |