| dc.contributor.author | اجاق, سیده زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمی, شکوفه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T01:40:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T01:40:34Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T01:40:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T01:40:34Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-01-13 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-10-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اجاق, سیده زهرا, کریمی, شکوفه. (1398). نشانهشناسی و تحلیل راهبردهای انتقال ایدئولوژی در سریالهای تاریخی : مورد مطالعه سریال"در چشم باد". جامعه شناسی هنر و ادبیات, 11(2), 1-19. doi: 10.22059/jsal.2020.77845 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-5046 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jsal.2020.77845 | |
| dc.identifier.uri | https://jsal.ut.ac.ir/article_77845.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451075 | |
| dc.description.abstract | این پژوهش نحوه نمایش وقایع تاریخی دوره قاجار و پهلوی برای بازتولید ایدئولوژی دوره معاصر و ایجاد پشتوانه تاریخی برای آن را در سریال تاریخی " در چشم باد" با استفاده از راهبردهای انتقال ایدئولوژی مطالعه میکند. ترکیب نظریه برساخت معنای استوارت هال با راهبردهای انتقال ایدئولوژی تامپسون، چارچوب نظری مناسبی برای دستیابی به هدف پژوهش ارائه میدهد. با شناسایی دو مولفه اصلی بازنمایی شده در سریال یعنی نهاد مطبوعات و شخصیتهای سیاسی تاریخی، از نشانه شناسی جان فیسک برای تحلیل و شناخت رمزگان به کار رفته در فیلم، و مطالعه اسنادی برای فهم تنوع روایتهای تاریخی دوران بازنمایی شده استفاده میشود. یافتهها نشان میدهند که این سریال با استفاده از حذف و گزینش و تحریف زمانی به تقویت ایدئولوژی جمهوری اسلامی در دوره معاصر پرداخته و از از سه راهبرد الف) عادی سازی یا چیزوارگی به وسیله بازنمایی برخی روایات، و چشم پوشی از روایتهای دیگر برای طبیعی جلوه دادن وقایع اجتماعی و سیاسی آن دوران، ب) مشروعیت زدایی در همه مولفهها ج) چندپارگی به وسیله مطلوبیتزدایی از برخی شخصیتهای مهم سیاسی. با استفاده از این سه راهبرد، روایتهای تاریخی در خدمت تقویت ایدئولوژی جمهوی اسلامی ایران بودهاند. این پژوهش نشان میدهد که بهرهمندی از متون و اسناد تاریخی در تحلیل نشانهشناسی میتواند ضمن افزودن بر غنای تحلیل و درک رمزگان ایدئولوژیک، ابزار مناسبی برای شناخت راهبردهای انتقال ایدئولوژی در مطالعه فیلم باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 418 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده علوم اجتماعی | fa_IR |
| dc.publisher | Tehran University, Faculty of Social Science | en_US |
| dc.relation.ispartof | جامعه شناسی هنر و ادبیات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Sociology of Art and Literature | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jsal.2020.77845 | |
| dc.subject | نشانه | fa_IR |
| dc.subject | بازنمایی | fa_IR |
| dc.subject | ایدئولوژی | fa_IR |
| dc.subject | سریالهای تاریخی | fa_IR |
| dc.subject | انتقال ایدئولوژی | fa_IR |
| dc.title | نشانهشناسی و تحلیل راهبردهای انتقال ایدئولوژی در سریالهای تاریخی : مورد مطالعه سریال"در چشم باد" | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 19 | |