Journal of shi'a ( ISI

ارسال های اخیر

  • احتجاج ائمه به حدیث غدیر 

    کریم حسینی, سید (2015-03-21)
    غدیر واقعیتی انکارناپذیر در تاریخ اسلام است و هیچ‏گاه فراموش نخواهد شد. از همین رو امام علی} از آغازین روزهای خلافت ابوبکر، در کنار شمردن امتیازاتی که ایشان را مستحق خلافت می‏کرد، به مسئله غدیر استدلال و استشهاد نمود. اقدام ...

  • رابطه دین و تجربه دینی 

    حسین جعفری, علی (2015-03-21)
    برخی از فلاسفه دین معاصر، برخلاف متکلمان و فیلسوفان دین قدیم که منشأ دین را وحی الهی می‌دانستند، آن را تجارب دینی می‌دانند. سپس در مورد چگونگی تجربه دینی، انواع تجارب دینی، اعتبار آن‌ها، تفسیرهای آن‌ها و نیز عوامل و ...

  • سیری در مبانی نظری معاد از دیدگاه ملاصدرا 

    حیدری, حبیب‌الله (2015-03-21)
    نوشتار حاضر، سیری گذرا در مبانی نظری معاد از دیدگاه حکیم ملاصدرای شیرازی است. او با توجه به اصول ابداعی خودش تصویری از معاد ارائه می‌دهد که طبق آن پس از مفارقت نفس از بدن، نفس به‌وسیله قوه خیال بدن مثالی را که شبیه بدن ...

  • نگاهی به نظریه بداء 

    مدد شریفی, علی (2015-03-21)
    بداء در لغت به معنای ظهور و آشکار شدن امر پنهان آمده است و در اصطلاح علم کلام به معنای دگرگونی و تبدیل رأی به رأی دیگر است. گرچه بداء در قرآن، به خداوند نسبت داده نشده است؛ امّا در روایات ائمه معصومین] در موارد مختلف بداء ...

  • بررسی آثار و پیامدهای حرکت جوهری 

    هاشمی, هادی؛ صالحی اردکانی, علی (2015-03-21)
    حرکت جوهری در فلسفه اسلامی مبحثی است که برای اولین بار توسط ملاصدرا مطرح گردید. فلاسفه پیش از او، حرکت را صرفاً در مقولات عرضی جایز می‌دانستند. حرکت جوهری به این معنا که جهان همیشه در حال نو شدن و خلع و لبس است، موجب تحولات ...

  • رؤیت خداوند در اندیشه شیخ طوسی; 

    نوری, عبدالحسین (2015-03-21)
    رؤیت خداوند از دیدگاه اکثریت اهل سنت با توجه به مستندات روایی و نگاه سطحی به آیات قرآن کریم، حداقل در آخرت امکان‌پذیر است؛ امّا علمای شیعه و در رأس آن شیخ طوسی; در تفسیر کلامی «تبیان»، هرگونه دیدار با چشم سر را نسبت به ...

  • تبرک در منابع حدیثی اهل سنت (با تکیه بر صحیحین) 

    انور اصغری, محمد (2015-09-23)
    تبرک به اشیای با برکت و آثار اولیای الهی، به‌ویژه تبرک جستن به آثار رسول گرامی اسلام, نزد مسلمانان، از امور بدیهی است. در قرآن کریم از مایه خیر و برکت بودن صاحب برکات، زیاد سخن به میان آمده است و در جای‌جای منابع حدیثی ...

  • جواز ساخت بنا بر روی قبور (با تکیه ‌بر صحیحین) 

    کریم حسینی, سید (2015-09-23)
    ساخت بنا و مسجد بر قبور یکی از مسائلی است که امروزه وهابیت با آن به مخالفت پرداخته و شبهاتی را در این باره وارد کرده است. هرچند تلاش‌های علمی زیادی در این مورد از سوی دانشمندان صورت گرفته؛ اما این پاسخ‌ها به‌طور کامل در ...

  • پیامبراکرم, ازدید گاه صحیحین 

    عارفی, محمدخان (2015-09-23)
    دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم از جایگاه رفیعی در میان اهل سنت برخوردار است؛ اما در آنها متأسفانه روایاتی راجع به پیامبر اکرم, نقل شده که به‌هیچ‌عنوان با قرآن و روایات معتبر فریقین سازگاری ندارد. در این روایات آمده است که ...

  • چشم‌اندازی به سنت و صحیحین 

    فیاضی غزنوی, محمدعلی (2015-09-23)
    سنت اسلامی با بعثت پیامبر اسلام, آغاز شده و در نگاه شیعه بعد از رحلت وی, توسط امامان معصوم} ادامه یافته و از قرن دوم به بعد با تدوین و نگارش اندیشوران، بویژه مشایخ ثلاثه، ماندگار شده است. اما در جهان اهل سنت، بعد از یک سده ...

  • بررسی آیه تطهیر با رویکرد اثبات امامت حضرت علی (علیه‌السلام) 

    انور سجادی, سید (2014-09-23)
    آیه 33 سوره احزاب که معروف به آیه تطهیر است، از اراده الهی برای دورکردن و زایل ساختن هر نوع پلیدی و ناپاکی از گروه خاص خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که تنها این گروه از این عنایت ویژه‌ای الهی بهره‌مند هستند و حضرت حق این امتیاز ...

  • نگاه اجمالی به مسالۀ احباط و تکفیر 

    مدد شریفی, علی (2014-09-23)
    احباط وتکفیر از جملة مباحث اعتقادی است که مورد توجه متکلمان اسلامی قرار گرفته ودر بارة آن اظهار نظر کرده اند. در این رابطه، در میان اندیشمندان اسلامی دو نظریه عمده مطرح شده است: امامیه، اشاعره و بخش بزرگی از نحله های فکری ...

  • رابطه دینداری وخرد ورزی 

    پدیدآور نامشخص (2014-09-23)
    چه رابطه ی میان تدین وتعقل وجود دارد؟ آیا دینداری ملازم با خرد ورزی است، یا معارض یا بی تفاوت؟ به نظر می رسد توهم تعارض میان عقل ودین ناشی از عدم شناخت صحیح مفهوم آن ها وخلط میان قلمرو آنان است. در صورت شناخت دقیق این دو ...

  • رابطه حق و تکلیف 

    فیاضی غزنوی, محمدعلی (2014-09-23)
    واژه «حق» به معنای «ثبوت« و «صدق» است و «تکلیف» به معنای دستور و خواستن است. اساسی ترین مبانی حق، مبنای خدا شناسی و مبنای هستی شناسی و مبنای انسان شناسی است. در باره رابطه حق و تکلیف بر اساس آنچه از کلمات صاحب نظران استفاده ...

  • راهبردهای حوزه در ساختارسازی تمدن اسلام 

    صادقی, عبدالله (2014-09-23)
    تمدنها سابقه تاریخی دارند. اسلام دین تمدن سازی است که تمدن کهنی در تاریخ جامعه بشری پدید آورده است. گرچه امروزه از آن فاصله گرفته است. سالیانی است که دین اسلام از ظهور پیشوای خویش محروم مانده است . لذا برای تغییر وضعیت ...

  • حقیقت و جایگاه انسان 

    فیاضی غزنوی, محمدعلی (2014-03-21)
    چکیده متکلمان مسلمان درباره حقیقت و ماهیت انسان، آراء مختلفی ارائه کرده‌اند. برخی حقیقت انسان را جسم و برخی عَرض، بعضی مجرد از جسم و عَرض و بعضی دیگر مرکب از آن دو، دانسته‌ است. برخی انسان را مرکب از روح و بدن و بعضی مرکب ...

  • بررسی مبانی سکولاریسم 

    کریم حسینی, سید (2014-03-21)
    چکیده سکولاریسم به‌عنوان یک جریان فکری مسلط در جهان غرب و به‌مثابه یک تفکر، نوعی اندیشه در باب حیات بشری است که در آن ساحت حیات جمعی انسان‏ها، عاری از مرجعیت دین و تأثیر عوامل ماورایی در نظر گرفته می‏شود. یکی از آن مباحث ...

  • مکتب کلامی بلخ 

    رحیم زاده, محمدنبی (2014-03-21)
    چکیده: مرجئه ازجمله مکاتب کلامی در تمدن و فرهنگ اسلامی است که تأثیر آن در فرهنگ بخش عمده‌ای از جهان اسلام نمودار است. این مکتب در برهه‌ای خاص از تاریخ اسلام متولد گردید، رشد کرد و بارور شد و بخش مهمی از جهان اسلامی را ...

  • گریه بر امام حسین در دایره بدعت و سنت 

    عباسی, محمدهادی (2014-03-21)
    چکیده گریستن در فراق عزیزان و بزرگان دین، یکی از سنت‌های ثابت در سیره پیامبر اسلام، اهل‌البیت: و صحابه است. گرچه عده‌ای ادعای بدعت بودن آن را دارند؛ ولی چنانکه از تعریف بدعت آشکار است، گریستن، نوآوری در دین نیست، بلکه ...

  • رابطه ایمان و تجربه دینی از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی 

    محراب الدین کاظمی, سید (2014-03-21)
    چکیده: در این مختصر به بحث ایمان و رابطه آن باتجربه‌های دینی از دیدگاه جوادی آملی پرداخته‌شده است که مهم‌ترین نکات در باب حقیقت ایمان و تجربه‌های دینی از منظر ایشان به مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و زبان‌شناسی ایشان ...

View more