نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلیمانزاده نجفی, نیره ساداتfa_IR
dc.contributor.authorاشرفی ریزی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorیارمحمدیان, محمدحسینfa_IR
dc.contributor.authorشهرزادی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorحسن زاده, اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T23:52:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T23:52:15Z
dc.date.available1399-07-30T23:52:10Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T23:52:15Z
dc.date.issued2013-06-22en_US
dc.date.issued1392-04-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-01en_US
dc.date.submitted1395-11-13fa_IR
dc.identifier.citationسلیمانزاده نجفی, نیره سادات, اشرفی ریزی, حسن, یارمحمدیان, محمدحسین, شهرزادی, لیلا, حسن زاده, اکبر. (1392). بررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی ,نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391. کتابداری و اطلاع‌رسانی, 16(262), 103-117.fa_IR
dc.identifier.issn1680-9637
dc.identifier.issn2676-5977
dc.identifier.urihttp://lis.aqr-libjournal.ir/article_42628.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445771
dc.description.abstract<strong>مقدمه</strong>: داشتن نگرش مثبت به نقد کتاب و آگاهی از چگونگی نوشتن مقالۀ نقد کتاب، از موضوعات اساسی جوامع علمی است؛ زیرا توسعۀ یک جامعه زمانی ممکن است که نه تنها آن جامعه از آثار علمی منتشر شده آگاه باشد، بلکه توانایی شناخت آثار اصیل از غیراصیل را داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به تعیین تأثیر دورۀ آموزشی نقد کتاب بر آگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 می‌پردازد.<br /> <strong>روش‌شناسی</strong>: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجریی و به صورت طرح دو گروهی (با پیش‌آزمون و پس‌آزمون) است. ابزار گردآوری داده‌ها یک سیاهۀ وارسی و دو پرسشنامه محقق‌ ساخته بر اساس متون علمی معتبر است. روایی سیاهۀ وارسی و پرسشنامه‌های نگرش و آگاهی، توسط متخصصان در حوزه‌های نقد کتاب و کتابداری و اطلاع‌رسانی تأیید و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 78% و 5/79% به دست آمد. جامعۀ آماری تمامی استادان دانشکده مدیریت واطلاع‌رسانی پزشکی شامل 86 نفر است. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و 15 نفر در هر گروه شاهد و آزمون است. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (جدولهای توزیع فراوانی مطلق، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و t زوجی) استفاده و همچنین از  نرم‌افزار SPSS 18.0 استفاده شد.<br /> <strong>یافته‌ها</strong>: آموزش بر آگاهی و مهارت نقد کتاب اساتید مؤثر بوده است. میانگین نمره‌های آگاهی در گروه آزمون از 2/8±1/33 به 9/19±7/55 و مهارت نقد کتاب از 6/8±10/2 به 26/3±53/6 افزایش یافت (001/0P-value<). اگرچه نمرۀ نگرش در گروه آزمون نیز از 7±71/4 به 7/4±74/4 افزایش یافته، این افزایش از لحاظ آماری معنادار نبوده است (0/11 =P-value).<br /> <strong>نتیجه‌گیری</strong>: نتایج نشان داد آموزش بر افزایش آگاهی و مهارت نقد کتاب استادان مؤثر بوده است. نگرش استادان به مقولۀ نقد کتاب از ابتدا شاکله خوبی داشته است، اما نمرۀ نگرش قبل و بعد از آموزش به لحاظ آماری تفاوت معناداری نداشت. با توجه به ویژگیهای متغیر نگرش، باید خاطر نشان ساخت افزایش معنادار آن مانند دو متغیر دیگر مورد بررسی در پژوهش، مورد انتظار نبود، زیرا متغیر نگاه درونی‌تر بوده و به متغیرهای متفاوتی مانند نوع نگاه فرد به محیط، تواناییها و امکانات وی وابسته است و با گذشت زمان تغییر می‌یابد.fa_IR
dc.format.extent3196
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویfa_IR
dc.publisherCentral Library of Astan Quds Razavien_US
dc.relation.ispartofکتابداری و اطلاع‌رسانیfa_IR
dc.relation.ispartofLibrary and Information Sciencesen_US
dc.subjectنقدکتابfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectمهارتfa_IR
dc.subjectاستادانfa_IR
dc.subjectدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.subjectدورۀ آموزشیfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی ,نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار مدیریت اموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی امار حیاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue262
dc.citation.spage103
dc.citation.epage117


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد