| dc.contributor.author | سلیمانزاده نجفی, نیره سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | اشرفی ریزی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | یارمحمدیان, محمدحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهرزادی, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن زاده, اکبر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T23:52:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T23:52:15Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T23:52:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T23:52:15Z | |
| dc.date.issued | 2013-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-02-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-11-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سلیمانزاده نجفی, نیره سادات, اشرفی ریزی, حسن, یارمحمدیان, محمدحسین, شهرزادی, لیلا, حسن زاده, اکبر. (1392). بررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی ,نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391. کتابداری و اطلاعرسانی, 16(262), 103-117. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1680-9637 | |
| dc.identifier.issn | 2676-5977 | |
| dc.identifier.uri | http://lis.aqr-libjournal.ir/article_42628.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445771 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه</strong>: داشتن نگرش مثبت به نقد کتاب و آگاهی از چگونگی نوشتن مقالۀ نقد کتاب، از موضوعات اساسی جوامع علمی است؛ زیرا توسعۀ یک جامعه زمانی ممکن است که نه تنها آن جامعه از آثار علمی منتشر شده آگاه باشد، بلکه توانایی شناخت آثار اصیل از غیراصیل را داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به تعیین تأثیر دورۀ آموزشی نقد کتاب بر آگاهی، نگرش و مهارت نقد کتاب استادان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 میپردازد.<br /> <strong>روششناسی</strong>: روش پژوهش حاضر نیمهتجریی و به صورت طرح دو گروهی (با پیشآزمون و پسآزمون) است. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهۀ وارسی و دو پرسشنامه محقق ساخته بر اساس متون علمی معتبر است. روایی سیاهۀ وارسی و پرسشنامههای نگرش و آگاهی، توسط متخصصان در حوزههای نقد کتاب و کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 78% و 5/79% به دست آمد. جامعۀ آماری تمامی استادان دانشکده مدیریت واطلاعرسانی پزشکی شامل 86 نفر است. روش نمونهگیری تصادفی ساده و 15 نفر در هر گروه شاهد و آزمون است. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی (جدولهای توزیع فراوانی مطلق، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و t زوجی) استفاده و همچنین از نرمافزار SPSS 18.0 استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: آموزش بر آگاهی و مهارت نقد کتاب اساتید مؤثر بوده است. میانگین نمرههای آگاهی در گروه آزمون از 2/8±1/33 به 9/19±7/55 و مهارت نقد کتاب از 6/8±10/2 به 26/3±53/6 افزایش یافت (001/0P-value<). اگرچه نمرۀ نگرش در گروه آزمون نیز از 7±71/4 به 7/4±74/4 افزایش یافته، این افزایش از لحاظ آماری معنادار نبوده است (0/11 =P-value).<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: نتایج نشان داد آموزش بر افزایش آگاهی و مهارت نقد کتاب استادان مؤثر بوده است. نگرش استادان به مقولۀ نقد کتاب از ابتدا شاکله خوبی داشته است، اما نمرۀ نگرش قبل و بعد از آموزش به لحاظ آماری تفاوت معناداری نداشت. با توجه به ویژگیهای متغیر نگرش، باید خاطر نشان ساخت افزایش معنادار آن مانند دو متغیر دیگر مورد بررسی در پژوهش، مورد انتظار نبود، زیرا متغیر نگاه درونیتر بوده و به متغیرهای متفاوتی مانند نوع نگاه فرد به محیط، تواناییها و امکانات وی وابسته است و با گذشت زمان تغییر مییابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3196 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی | fa_IR |
| dc.publisher | Central Library of Astan Quds Razavi | en_US |
| dc.relation.ispartof | کتابداری و اطلاعرسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Library and Information Sciences | en_US |
| dc.subject | نقدکتاب | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | مهارت | fa_IR |
| dc.subject | استادان | fa_IR |
| dc.subject | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.subject | دورۀ آموزشی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر دوره آموزشی نقد کتاب برآگاهی ,نگرش و مهارت نقد کتاب اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار مدیریت اموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی امار حیاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 262 | |
| dc.citation.spage | 103 | |
| dc.citation.epage | 117 | |