نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهزادی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorمحمودی, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T23:27:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T23:27:36Z
dc.date.available1399-07-30T23:27:35Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T23:27:36Z
dc.date.issued2018-04-21en_US
dc.date.issued1397-02-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-24en_US
dc.date.submitted1396-04-03fa_IR
dc.identifier.citationبهزادی, حسن, محمودی, حسن. (1397). بررسی نقش یادگیری مشاهده‌ای بر وضعیت مطالعه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا. کتابداری و اطلاع‌رسانی, 21(1), 25-54. doi: 10.30481/lis.2018.49751fa_IR
dc.identifier.issn1680-9637
dc.identifier.issn2676-5977
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30481/lis.2018.49751
dc.identifier.urihttp://lis.aqr-libjournal.ir/article_49751.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445557
dc.description.abstract<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش، بررسی نقش یادگیری مشاهده‌ای بر وضعیت مطالعه دانش‌آموزان دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی _ اجتماعی بندورا است.<br /> <strong>روش‌ / رویکرد: </strong>این پژوهش کاربردی با روش پیماشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه نظری شهر چناران تشکیل می‌دهند. نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و تعداد 260 پرسش‌نامه برگشت داده شد. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای استفاده شد که با آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن با 876/. تأیید گردید.<br /> <strong>یافته‌ها:</strong> بیش از60% دانش‌آموزان اعتقاد داشتند افراد اهل مطالعه در جامعه از احترام و جایگاه خوبی برخوردار نیستند. همچنین بیشتر دانش‌آموزان اعتقاد داشتند با مطالعه و کتابخوانی نمی‌توان به موفقیت و ثروت دست یافت. مطالعۀ غیردرسی جایگاه بسیار پایینی در اوقات فراعت دانش‌آموزان دارد. بررسی وضعیت مطالعه کتاب در بین آنها نشان داد 5/83 درصد در طول شبانه‌روز اصلاً کتاب غیردرسی نمی‌خوانند. همچنین یافته‌ها گویای این است که دانش‌آموزان در صورت مطالعه، منابع الکترونیکی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی را به چاپی ترجیح می‌دهند. بررسی الگوهای مورد نظر دانش‌آموزان نیز نشان می‌دهد آنها کمتر از افراد اهل مطالعه و کتابخوان الگو می‌گیرند و بیشترین الگوی مورد توجه آنان ورزشکاران و هنرمندان هستند. نتایج دیگر این پژوهش حاکی از آن است که مشاهدۀ رفتار مطالعه دیگران، تاثیر قابل توجهی بر افزایش مطالعه و علاقه‌مندی به مطالعه در بین دانش‌آموزان دارد. مشاهدۀ رفتار مطالعۀ دیگران 46% واریانس متغیر علاقه‌مندی به مطالعه و همچنین 42% واریانس متغیر میزان مطالعه را در بین دانش‌آموزان تبیین می‌کند.<br /> <strong>نتیجه‌گیری:</strong> چنان‌که افراد در بسیاری رفتارها از دیگران الگوگیری می‌کنند، رفتار مطالعه افراد نیز می‌تواند از مشاهده رفتار دیگران تأثیر بپذیرد و این موضوع می‌تواند بر میزان مطالعه و علاقه به مطالعه تأثیر بگذارد.fa_IR
dc.format.extent315
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویfa_IR
dc.publisherCentral Library of Astan Quds Razavien_US
dc.relation.ispartofکتابداری و اطلاع‌رسانیfa_IR
dc.relation.ispartofLibrary and Information Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30481/lis.2018.49751
dc.subjectنظریۀ شناختی _ اجتماعی بندوراfa_IR
dc.subjectیادگیری مشاهده‌ایfa_IR
dc.subjectمطالعۀ تفننیfa_IR
dc.subjectمطالعۀ علمیfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.titleبررسی نقش یادگیری مشاهده‌ای بر وضعیت مطالعه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندوراfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوشی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوشی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage25
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد