نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرج پهلو, عبدالحسینfa_IR
dc.contributor.authorمطلبی, داریوشfa_IR
dc.contributor.authorاصغرنژاد, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T23:20:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T23:21:08Z
dc.date.available1399-07-30T23:20:53Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T23:21:08Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-03en_US
dc.date.submitted1396-04-12fa_IR
dc.identifier.citationفرج پهلو, عبدالحسین, مطلبی, داریوش, اصغرنژاد, حسین. (1395). تاثیر فناوری های اطلاعاتی بر چاپ و نشر کتاب در ایران از نگاه ناشران. کتابداری و اطلاع‌رسانی, 19(4), 85-109.fa_IR
dc.identifier.issn1680-9637
dc.identifier.issn2676-5977
dc.identifier.urihttp://lis.aqr-libjournal.ir/article_48538.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445523
dc.description.abstract<strong>هدف:</strong> هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه اثرهای فناوری‌های اطلاعاتی بر ابعاد مختلف چاپ و نشر کتاب و تحولات و تغییرات در آن از نگاه ناشران ایرانی است.<br /> <strong>روش/ رویکرد پژوهش</strong>: پژوهش حاضر از نوع کمّی و روش آن پیمایشی است. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ با طیف لیکرت جمع‌آوری شد که در آن نظر ناشران در پنج درجه ارزیابی گردید. جامعۀ ‌آماری شامل ناشران فعال بود که از بین آنان 500 ناشر به‌عنوان نمونه انتخاب و برای آنها پرسش‌نامه ارسال شد. در نهایت، تجزیه‌وتحلیل بر ‌روی380 پرسش‌نامۀ دریافتی انجام پذیرفت. داده‌های گردآوری‌شده توسط نرم‌افزار spss تحلیل شد. برای انجام تحلیل آماری از آزمون‌های آماری t تک‌نمونه‌ای و فریدمن استفاده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong>‌</strong><strong>ها:</strong> یافته‌ها بیانگر این است که حدود 97% ناشران به اینترنت دسترسی دارند و 8/60% دارای وب‌سایت بوده و 2/53%  فروشگاه اینترنتی دارند. همچنین، 1/32% ناشران در فیس‌بوک، 6/31% در تلگرام و 3/30% در اینستاگرام عضویت دارند. حدود 66% ناشران  با کسب میانگینی بیشتر از متوسط 3، میزان تأثیرپذیری صنعت نشر کتاب را از فناوری‌ اطلاعات مثبت ارزیابی کرده‌اند. اما از نظر ابعاد (سطوح) تأثیر، از نظر آنان «تأثیر فناوری اطلاعات بر فرایند کلی نشر» با میانگین 9/3 بیشترین سهم تأثیر را به خود اختصاص داده است.<br /> <strong>نتایج</strong>: با توجه به اینکه میانگین کلّ پرسش‌ها بالاتر از حدّ متوسط (ارزش تست) بوده و در همۀ سطوح مورد مطالعه سطح معناداری کوچک‌تر از 05/0 بوده است، نتیجه‌گیری می‌شود که تفاوت معنادار و مثبتی بین مقدار ارزشی و میانگین جامعه وجود دارد؛ بدین معنا که تأثیر پدیدۀ فناوری اطلاعات بر صنعت نشر کتاب و فرایند آن از نظر ناشران مثبت ارزیابی شده است. فرایند کلّی نشر در اولویت اول تأثیرپذیری قرار دارد، اما در این میان، قرار گرفتن بُعد «توزیع و فروش» در رتبۀ پنجم، نشان می‌دهد ناشران در زمینۀ عرضه و فروش کتاب خود با مشکل مواجه و تحولات کمتری را در آن شاهد هستند. <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent10849
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویfa_IR
dc.publisherCentral Library of Astan Quds Razavien_US
dc.relation.ispartofکتابداری و اطلاع‌رسانیfa_IR
dc.relation.ispartofLibrary and Information Sciencesen_US
dc.subjectفناوریهای اطلاعاتیfa_IR
dc.subjectچاپونشرfa_IR
dc.subjectنشر کتابfa_IR
dc.subjectناشرانfa_IR
dc.titleتاثیر فناوری های اطلاعاتی بر چاپ و نشر کتاب در ایران از نگاه ناشرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.fa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue4
dc.citation.spage85
dc.citation.epage109


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد