نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهریاری, امیر عطاfa_IR
dc.contributor.authorسالاری, محمودfa_IR
dc.contributor.authorبهزادی, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T23:14:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T23:15:00Z
dc.date.available1399-07-30T23:14:53Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T23:15:00Z
dc.date.issued2015-12-22en_US
dc.date.issued1394-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-10en_US
dc.date.submitted1395-09-20fa_IR
dc.identifier.citationشهریاری, امیر عطا, سالاری, محمود, بهزادی, حسن. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر وقف کتاب به سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. کتابداری و اطلاع‌رسانی, 18(472), 75-98.fa_IR
dc.identifier.issn1680-9637
dc.identifier.issn2676-5977
dc.identifier.urihttp://lis.aqr-libjournal.ir/article_43944.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445391
dc.description.abstract<strong>هدف: یکی از رایج­ترین موارد مصرف وقف، امور فرهنگی و از جمله وقف کتاب و تجهیزات مورد نیاز و سایر ملزومات کتابخانه­هاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر جذب وقف فرهنگی در یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام ـ سازمان کتابخانه­ها، موزه­ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی ـ انجام‌ شد.</strong><br /> <strong>روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها، دو پرسش‌نامۀ­ محقق‌ساخته بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای بود که یکی برای واقفین و دیگری برای مدیران کتابخانه طراحی شد. جامعۀ آماری شامل دو گروه است: نخست، کلیه واقفین کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی در فاصلۀ سال‌های  1387 </strong><strong>–</strong><strong>1392 به تعداد 900 نفر واقف که از طریق فرمول مورگان و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 248 نفر انتخاب شدند. دوم، مدیران بخش­های خدمات عمومی کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی که 43 نفر بودند و پرسش‌نامه به همۀ آنان داده شد.</strong><br /> <strong>یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد مؤثرترین انگیزه‌های واقفین، انگیزه‌های دینی (رضای خدا، پاداش اخروی) خدمت به مردم و همنوع و گسترش علم و دانش در جامعه  است؛ اما مهم‌ترین موانع وقف، آگاهی نداشتن جامعه از اهمیت و ضرورت مشارکت در کتابخانه‌ها، نبود فرهنگ وقف در جامعه و تورم موجود در جامعه بود. </strong><br /> <strong>نتیجه‌گیری: در میان راهکارهای جلب وقف در کمک به توسعۀ کتابخانه، استفاده از رسانه‌های جمعی و تبلیغاتی مانند تلویزیون، آگهی‌نما و بیلبوردهاست. مهم‌ترین راهکار رفع موانع نیز تبلیغات و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه شناخته شد. </strong><br />fa_IR
dc.format.extent4894
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویfa_IR
dc.publisherCentral Library of Astan Quds Razavien_US
dc.relation.ispartofکتابداری و اطلاع‌رسانیfa_IR
dc.relation.ispartofLibrary and Information Sciencesen_US
dc.subjectوقف فرهنگیfa_IR
dc.subjectمشارکت مردمیfa_IR
dc.subjectسازمان کتابخانه­هاfa_IR
dc.subjectموزه­ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضویfa_IR
dc.subjectوقف کتابfa_IR
dc.titleبررسی عوامل مؤثر بر وقف کتاب به سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue472
dc.citation.spage75
dc.citation.epage98


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد