| dc.contributor.author | یدالهی صابر, فاطمه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | ابراهیمی, محمداسماعیل | fa_IR | 
| dc.contributor.author | زمانی, نرگس | fa_IR | 
| dc.contributor.author | صاحبی, علی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T22:22:16Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T22:22:17Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-30T22:22:16Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-21T22:22:17Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-05-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1398-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-07-21 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-04-30 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | یدالهی صابر, فاطمه, ابراهیمی, محمداسماعیل, زمانی, نرگس, صاحبی, علی. (1398). تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسولیت پذیری و امیدواری دانشجویان دختر. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی, 8(1), 165-174. doi: 10.30473/sc.2019.32877.2019 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2322-3782 |  | 
| dc.identifier.issn | 2322-4312 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30473/sc.2019.32877.2019 |  | 
| dc.identifier.uri | http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_5767.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443257 |  | 
| dc.description.abstract | مقدمه: این پژوهش با هدف، بررسی تعیین تاثیر آموزش تئوری انتخاب بر میزان مسئولیتپذیری و سطح امیدواری در دانشجویان دختر انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه که در سال  1396ـ 1395در دانشگاه<strong> </strong>آزاد اسلامیواحد همدان<strong> </strong>مشغول به تحصیل تشکیل دادند، که تعداد جامعه آماری که مجموعاً 529 نفر بودند و نمونه آماری30 نفر بودند که  به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب ومطالعه گردید. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامههای امیدواری و پرسشنامه مسئولیتپذیری استفاده شد، ابزار اندازهگیری میزان مسئولیتپذیری پرسشنامه 42سوالی گاف بود، و برای سنجش میزان امیدواری از پرسشنامه 12 مادهای اشنایدر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس یکراهه (انکوا) وچند متغیره (مانکوا) استفاده شد و دادهها با نرم افزار spss تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از کواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری( 01/0P <  ) وجود دارد، و  آموزش تئوری انتخاب  موجب افزایش مسئولیتپذیری و امیدواری در دانشجویان دختر شده است ( 01/0P <  ). نتیجه گیری: بنابراین میتوان گفت، آموزش نظریه انتخاب با افزایش روابط مثبت، افزایش مسولیتپذیری و شیوههای صحیح ارضاء نیازهای اساسی انسان منجر به امید و مسولیت پذیری بیشتر میشود. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 214 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Social Cognition | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30473/sc.2019.32877.2019 |  | 
| dc.subject | تئوری انتخاب | fa_IR | 
| dc.subject | مسئولیتپذیری | fa_IR | 
| dc.subject | امیدواری | fa_IR | 
| dc.title | تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسولیت پذیری و امیدواری دانشجویان دختر | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار وعضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار، عضو ارشد موسسه ویلیام گلاسر، سیدنی، استرالیا | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 8 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 165 |  | 
| dc.citation.epage | 174 |  |