نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعمرانی, منیرهfa_IR
dc.contributor.authorمعصومی, محمدتقیfa_IR
dc.contributor.authorنظم فر, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:10:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:10:41Z
dc.date.available1399-07-30T22:10:40Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:10:41Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-03-04en_US
dc.date.submitted1397-12-13fa_IR
dc.identifier.citationعمرانی, منیره, معصومی, محمدتقی, نظم فر, حسین. (1398). بررسی ارتقاء ظرفیت تراکمی شهر ارومیه با تحلیل توزیع فضایی تراکم های شهری و با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره. مطالعات ساختار و کارکرد شهری, 6(21), 7-37. doi: 10.22080/shahr.2019.15866.1734fa_IR
dc.identifier.issn2383-0832
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22080/shahr.2019.15866.1734
dc.identifier.urihttp://shahr.journals.umz.ac.ir/article_2393.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442924
dc.description.abstractتراکم به‌عنوان یکی از ابعاد ساخت شهر عامل مهمی در درک چگونگی عملکرد و تغییرات کالبدی شهرها می‌باشد. لازمه تعیین انواع تراکم‌ها در نظر داشتن ظرفیت پذیرش زیرساخت‌ها و سایر پتانسیل‌های اقتصادی، اجتماعی و... در محدوده‌های موردمطالعه می‌باشد. شهر ارومیه در دهه‌های اخیر گسترش افقی زیادی داشته ولی همواره شهری کوتاه‌قامت بوده و با سابقه اجرای سه طرح جامع و سه طرح تفصیلی، پیشنهادات تراکمی آنها محقق نشده است. هدف این تحقیق ارزیابی روند تغییرات انواع تراکم‌های شهر ارومیه و میزان تحقق‌پذیری طرح تفصیلی درزمینه تراکم ساختمانی و شناسایی معیارهای مؤثر بر اختصاص تراکم ساختمانی، برای تعیین ظرفیت بارگذاری شهر می‌باشد. در این راستا، ابتدا وضعیت انواع تراکم‌های شهری در دوره‌های مختلف و میزان تحقق طرح تفصیلی در وضع موجود تحلیل و سپس با معرفی شاخص‌های مؤثر بر تعیین تراکم ساختمانی واقعی، ظرفیت اراضی شهر با مدل‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره و در محیط GIS، تعیین و مدل‌سازی شد. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد شاخص‌های تراکمی در شهر به‌صورت نامتعادل در مناطق شهر توزیع‌شده و نیز 78 درصد تراکم‌های ساختمانی پیش‌بینی‌شده طرح تفصیلی محقق نشده‌اند. نتیجه مدل‌سازی ظرفیت تراکم ساختمانی نیز بیانگر بلااستفاده ماندن 68% ظرفیت اراضی شهر و فاصله زیاد تا وضعیت مطلوب بخصوص در مناطق 2،3 و 5 شهر است. مقایسه نتایج مدل تحقیق با وضع موجود تراکم ساختمانی در شهر ارومیه بیانگر حرکت نیمرخ تراکم از تراکم زیادتر در محدوده‌های مرکزی و میانی شهر به سمت تراکم متوسط و کمتر در حاشیه‌های شهر و ایجاد حالت هرمی در شهر می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent1461
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندران شاپا: 0832-2383fa_IR
dc.publisherUniversity of Mazandaranen_US
dc.relation.ispartofمطالعات ساختار و کارکرد شهریfa_IR
dc.relation.ispartofUrban Structure and Function Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22080/shahr.2019.15866.1734
dc.subjectتراکم ساختمانیfa_IR
dc.subjectمدل تصمیم گیری چند معیارهfa_IR
dc.subjectسیستم اطلاعات جغرافیاییfa_IR
dc.subjectشهر ارومیهfa_IR
dc.titleبررسی ارتقاء ظرفیت تراکمی شهر ارومیه با تحلیل توزیع فضایی تراکم های شهری و با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیارهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه جغرافیا، ,واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گروه جغرافیاfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue21
dc.citation.spage7
dc.citation.epage37
nlai.contributor.orcid0000-0002-4084-9899


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد