| dc.contributor.author | عمرانی, منیره | fa_IR |
| dc.contributor.author | معصومی, محمدتقی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نظم فر, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T22:10:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T22:10:41Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T22:10:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T22:10:41Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-03-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-12-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عمرانی, منیره, معصومی, محمدتقی, نظم فر, حسین. (1398). بررسی ارتقاء ظرفیت تراکمی شهر ارومیه با تحلیل توزیع فضایی تراکم های شهری و با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره. مطالعات ساختار و کارکرد شهری, 6(21), 7-37. doi: 10.22080/shahr.2019.15866.1734 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-0832 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22080/shahr.2019.15866.1734 | |
| dc.identifier.uri | http://shahr.journals.umz.ac.ir/article_2393.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442924 | |
| dc.description.abstract | تراکم بهعنوان یکی از ابعاد ساخت شهر عامل مهمی در درک چگونگی عملکرد و تغییرات کالبدی شهرها میباشد. لازمه تعیین انواع تراکمها در نظر داشتن ظرفیت پذیرش زیرساختها و سایر پتانسیلهای اقتصادی، اجتماعی و... در محدودههای موردمطالعه میباشد. شهر ارومیه در دهههای اخیر گسترش افقی زیادی داشته ولی همواره شهری کوتاهقامت بوده و با سابقه اجرای سه طرح جامع و سه طرح تفصیلی، پیشنهادات تراکمی آنها محقق نشده است. هدف این تحقیق ارزیابی روند تغییرات انواع تراکمهای شهر ارومیه و میزان تحققپذیری طرح تفصیلی درزمینه تراکم ساختمانی و شناسایی معیارهای مؤثر بر اختصاص تراکم ساختمانی، برای تعیین ظرفیت بارگذاری شهر میباشد. در این راستا، ابتدا وضعیت انواع تراکمهای شهری در دورههای مختلف و میزان تحقق طرح تفصیلی در وضع موجود تحلیل و سپس با معرفی شاخصهای مؤثر بر تعیین تراکم ساختمانی واقعی، ظرفیت اراضی شهر با مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره و در محیط GIS، تعیین و مدلسازی شد. نتایج تحلیلها نشان میدهد شاخصهای تراکمی در شهر بهصورت نامتعادل در مناطق شهر توزیعشده و نیز 78 درصد تراکمهای ساختمانی پیشبینیشده طرح تفصیلی محقق نشدهاند. نتیجه مدلسازی ظرفیت تراکم ساختمانی نیز بیانگر بلااستفاده ماندن 68% ظرفیت اراضی شهر و فاصله زیاد تا وضعیت مطلوب بخصوص در مناطق 2،3 و 5 شهر است. مقایسه نتایج مدل تحقیق با وضع موجود تراکم ساختمانی در شهر ارومیه بیانگر حرکت نیمرخ تراکم از تراکم زیادتر در محدودههای مرکزی و میانی شهر به سمت تراکم متوسط و کمتر در حاشیههای شهر و ایجاد حالت هرمی در شهر میباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1461 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه مازندران
شاپا: 0832-2383 | fa_IR |
| dc.publisher | University of Mazandaran | en_US |
| dc.relation.ispartof | مطالعات ساختار و کارکرد شهری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Urban Structure and Function Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22080/shahr.2019.15866.1734 | |
| dc.subject | تراکم ساختمانی | fa_IR |
| dc.subject | مدل تصمیم گیری چند معیاره | fa_IR |
| dc.subject | سیستم اطلاعات جغرافیایی | fa_IR |
| dc.subject | شهر ارومیه | fa_IR |
| dc.title | بررسی ارتقاء ظرفیت تراکمی شهر ارومیه با تحلیل توزیع فضایی تراکم های شهری و با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه جغرافیا، ,واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گروه جغرافیا | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 21 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 37 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-4084-9899 | |