نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحبیبی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorمشکی, محمد حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:05:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:05:00Z
dc.date.available1399-07-30T22:05:00Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:05:00Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-29en_US
dc.date.submitted1395-10-09fa_IR
dc.identifier.citationحبیبی, محسن, مشکی, محمد حسن. (1396). مقایسة نظرات ملاصدرا، علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی دربارة عالم ذر. اندیشه علامه طباطبائی, 4(7), 93-118. doi: 10.22054/tat.2018.32555.58fa_IR
dc.identifier.issn2476-5813
dc.identifier.issn2476-6259
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/tat.2018.32555.58
dc.identifier.urihttp://tat.atu.ac.ir/article_9233.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442633
dc.description.abstractبحث عالم ذر از دیرباز تاکنون از جمله مباحث پرچالش میان مفسران <em>قرآن</em> کریم، متکلمان و فلاسفة مسلمان بوده‌است. ریشة این مسائل هم مربوط به آیة 172 از سورة اعراف و احادیث وارده پیرامون آن می‌باشد. ملاصدرا آن را متعلق به عالَم عقول یا علم الهی می‌داند و معتقد است این عالم که در آن خداوند از همة اولاد آدم اقرار به ربوبیت خود را گرفته، مربوط به عالمی ‌ به نام عالم عقول مفارق است. به نظر صدرا، در عالم ذر همین وجودات نفسانی عالم دنیا به صورت بسیط و دارای وحدت جمعی موجود هستند و حقیقت توحید به انسان فهمانده شده‌است، اما علامه طباطبایی می‌گوید این عالم همان نشئة ملکوتی انسان است که در عین اینکه جنبة ملکی دارد، اگر به وجود ملکوتی خود از راه دلش توجه کند، آن معارف کلی توحیدی را درک می‌کند. جوادی آملی با وجود آنکه در مبانی فلسفی معتقد به حکمت متعالیة صدرایی است و خودش هم شاگرد بارز علامه طباطبایی است، اما در این زمینه، اندکی از استادان خود فاصله می‌گیرد و می‌گوید این عالم همان فطرت و سرشت انسان است؛ یعنی عالم ذر و میثاق، همان عالم فطرت و شهود قلبی است. به نظر او، هرگاه انسان به ساختار درون خود رجوع کند، چون خدا او را با سرمایة توحیدی خلق فرموده‌است، می‌تواند آن حقایق کلی توحید ربوبی را درک کند. به نظر نویسندگان، سخن هر سه نفر از باب حمل شایع و مصداق به یک چیز برمی‌گردد وآن وجود نشئه‌ای به نام ذر، بدون تقدم زمانی و واجد تقدم رتبی و مکانی نسبت به عالم طبیعت است که در آن حقایق توحیدی بر انسان عزضه شده‌است، ولی آنچه که با ساختار کلام وحی و اشهاد انسان‌ها بر نفوس خویش سازگارتر می‌نماید، بیان علامه جوادی آملی است<em>.</em>fa_IR
dc.format.extent479
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه علامه طباطبائیfa_IR
dc.relation.ispartofAndisheh Allamehen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/tat.2018.32555.58
dc.subjectعالم ذرfa_IR
dc.subjectمیثاق ربوبیتfa_IR
dc.subjectعالم فطرتfa_IR
dc.subjectعالم عقولfa_IR
dc.subjectعلم الهیfa_IR
dc.titleمقایسة نظرات ملاصدرا، علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی دربارة عالم ذرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد پیام نور گروه علوم قرآن و حدیث، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue7
dc.citation.spage93
dc.citation.epage118


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد