نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهر محمدی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:35:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:35:18Z
dc.date.available1399-07-30T21:35:17Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:35:18Z
dc.date.issued2009-07-23en_US
dc.date.issued1388-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-03-20en_US
dc.date.submitted1395-01-01fa_IR
dc.identifier.citationمهر محمدی, محمود. (1388). ملاحظات اساسی در باب سیاستگذاری توسعه علوم میان‌رشته‌ای در آموزش عالی از منظر فرایند تکوین. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, 1(3), 1-18. doi: 10.7508/isih.2009.03.001fa_IR
dc.identifier.issn2008-4641
dc.identifier.issn2008-4846
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.001
dc.identifier.urihttp://www.isih.ir/article_17.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/440987
dc.description.abstractدر این مقاله ابتدا، با اشاره به ضرورت ورود به عرصه علوم میان‌رشته‌ای و نیاز به ارائه تبیین دقیق نظری از آن، هدف مقاله در همین راستا ارزیابی میشود. سپس موقعیت مسئله‌ای علوم میان‌رشته‌ای، در آموزش عالی ایران و جهان توضیح داده میشود. از آنجا که تبار و پیشینه مباحث تلفیق در برنامه‌های درسی مقطع پیش از دانشگاه، یعنی حوزه آموزش و پرورش، است، بر ضرورت آشنایی سیاستگذاران آموزش عالی با این پیشینه تأکید شده و در بخش بعد، از طریق بازپردازش این پیشینه، شکل متفاوتی از تیپشناسی تلفیق (سه وجهی) عرضه شده است. آن گاه منطقهای متفاوتی تشریح شده است که در پس استفاده از رویکرد تلفیقی در آموزش پیش از دانشگاه، در مقایسه با آموزش دانشگاهی، وجود دارد و بر این مهم تأکید میشود که منطق تلفیق (و علوم میان‌رشته‌ای) در آموزش عالی، علی‌الاصول، پاسخگویی به نیازهای معرفتی و اجتماعی نوظهور بشر از طریق خلق و تکوین رشته‌های جدید است. متعاقباً، در بخشی که میتوان آن را مهمترین بخش این نوشتار دانست، با ارائه بررسی‌های نمونهای و اجمالی درباره تکوین علوم میان‌رشته‌ای، قواعدی که در جریان تکوین رشته‌های جدیدی باید به آنها ملتزم بود، توضیح داده شده است. در بخش نتیجه‌گیری، پیش از بخش پایانی، پنج گزینه سیاستی در توسعه علوم میانرشتهای توضیح داده شده است و بالاخره، در بخش پایانی یک گونه‌شناسی تلفیق در برنامه درسی آموزش عالی نقد و ارزیابی شده است.fa_IR
dc.format.extent154
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریfa_IR
dc.publisherIranian Institute for Social & Cultural Studiesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانیfa_IR
dc.relation.ispartofInterdisciplinary Studies in the Humanitiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.001
dc.subjectمطالعات برنامه درسیfa_IR
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.subjectتیپ شناسیfa_IR
dc.subjectتلفیقfa_IR
dc.subjectعلوم میان‌رشته‌ایfa_IR
dc.titleملاحظات اساسی در باب سیاستگذاری توسعه علوم میان‌رشته‌ای در آموزش عالی از منظر فرایند تکوینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentمدیر گروه برنامه‌ درسی دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue3
dc.citation.spage1
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد