| dc.contributor.author | رضاقلیفامیان, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T21:30:21Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T21:30:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T21:30:21Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T21:30:26Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضاقلیفامیان, علی. (1397). ارزیابی دوگانههای علوم سخت/نرم و رشته/میانرشتهای براساس عنوان مقالات علمیـپژوهشی فارسی و آیاسآی انگلیسی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی, 10(2), 117-139. doi: 10.22035/isih.2018.280 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4641 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4846 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.280 | |
| dc.identifier.uri | http://www.isih.ir/article_280.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/440915 | |
| dc.description.abstract | در چارچوب تاریخ و فلسفه علم، دوگانههای علوم سخت/نرم و نیز علوم رشتهای/میانرشتهای از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. در این مقاله، نگارنده میکوشد تفاوتها و شباهتهای احتمالی دوگانههای فوقالذکر را در خردهژانر «عنوان مقاله» مطالعه کند. همانطور که میدانیم، عنوان هر مقاله پژوهشی، نخستین بخش از هر مقاله است که خواننده با آن مواجه میشود، بر اساس آن، ارتباط مقاله با موضوع تحقیق خود را میسنجد و درخصوص مطالعه کامل مقاله تصمیم میگیرد. بهمنظور انجام پژوهش، 6000 عنوان مقاله (3000 عنوان فارسی و 3000 عنوان انگلیسی) منتشرشده در نشریات علمیـپژوهشی و آی.اس.آی مربوط به 12 رشته و میانرشتهای علوم سخت (علوم پایه و تجربی) و علوم انسانی بهعنوان دادۀ تحقیق مدنظر قرار گرفت و طول عنوان و نیز سه نشانۀ نقطهگذاری شامل دونقطه (:)، ویرگول (،) و نشانۀ پرسشی (؟) بهعنوان متغیرهای تحقیق انتخاب شد. براساس یافتهها، در کل پیکره 72281 واژه بهکاررفته و میانگین طول عنوان برای هر مقاله 12 واژه است. عنوان مقالات فارسی نسبت به عنوان مقالات انگلیسی طولانیتر است، اما میزان استفاده از نشانههای نقطهگذاری در عنوانهای انگلیسی بیشتر است. بررسی دادهها با توجه به محور زمان نیز نشان میدهد که عنوان مقالات به مرور زمان افزایش یافتهاند. در مجموع، یافتههای مقاله حاکی از آن است که دیدگاههای محققان پیشین در تأکید بر ملاحظات کلان دوگانههای علوم سخت/نرم و همچنین علوم رشتهای/میانرشتهای، در زمینه خردهژانرهایی مانند عنوان مقاله نیز قابلتأمل و پذیرفتنی است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3692 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری | fa_IR |
| dc.publisher | Iranian Institute for Social & Cultural Studies | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Interdisciplinary Studies in the Humanities | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.280 | |
| dc.subject | عنوان مقاله | fa_IR |
| dc.subject | علوم سخت | fa_IR |
| dc.subject | علوم نرم | fa_IR |
| dc.subject | رشته | fa_IR |
| dc.subject | میانرشتهای | fa_IR |
| dc.subject | زبانشناسی | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی دوگانههای علوم سخت/نرم و رشته/میانرشتهای براساس عنوان مقالات علمیـپژوهشی فارسی و آیاسآی انگلیسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی ـ پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبانشناسی همگانی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 117 | |
| dc.citation.epage | 139 | |