نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضاقلی‌فامیان, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:30:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:30:26Z
dc.date.available1399-07-30T21:30:21Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:30:26Z
dc.date.issued2018-03-21en_US
dc.date.issued1397-01-01fa_IR
dc.identifier.citationرضاقلی‌فامیان, علی. (1397). ارزیابی دوگانه‌های علوم سخت/نرم و رشته/میان‌رشته‌ای براساس عنوان مقالات علمی‌ـ‌پژوهشی فارسی و آی‌اس‌آی انگلیسی. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, 10(2), 117-139. doi: 10.22035/isih.2018.280fa_IR
dc.identifier.issn2008-4641
dc.identifier.issn2008-4846
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.280
dc.identifier.urihttp://www.isih.ir/article_280.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/440915
dc.description.abstractدر چارچوب تاریخ و فلسفه علم، دوگانه‌های علوم سخت/نرم و نیز علوم رشته‌ای/میان‌رشته‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. در این مقاله، نگارنده می‌کوشد تفاوت‌ها و شباهت‌های احتمالی دوگانه‌های فوق‌الذکر را در خرده‌ژانر «عنوان مقاله» مطالعه کند. همان‌طور که می‌دانیم، عنوان هر مقاله پژوهشی، نخستین بخش از هر مقاله است که خواننده با آن مواجه می‌شود، بر اساس آن، ارتباط مقاله با موضوع تحقیق خود را می‌سنجد و درخصوص مطالعه کامل مقاله تصمیم می‌گیرد. به‌منظور انجام پژوهش، 6000 عنوان مقاله (3000 عنوان فارسی و 3000 عنوان انگلیسی) منتشرشده در نشریات علمی‌ـ‌پژوهشی و آی.اس.آی مربوط به 12 رشته و میان‌رشته‌ای علوم سخت (علوم پایه و تجربی) و علوم انسانی به‌عنوان دادۀ تحقیق مدنظر قرار گرفت و طول عنوان و نیز سه نشانۀ نقطه‌گذاری شامل دونقطه (:)، ویرگول (،) و نشانۀ پرسشی (؟) به‌عنوان متغیرهای تحقیق انتخاب شد. براساس یافته‌ها، در کل پیکره 72281 واژه به‌کاررفته و میانگین طول عنوان برای هر مقاله 12 واژه است. عنوان مقالات فارسی نسبت به عنوان مقالات انگلیسی طولانی‌تر است، اما میزان استفاده از نشانه‌های نقطه‌گذاری در عنوان‌های انگلیسی بیشتر است. بررسی داده‌ها با توجه به محور زمان نیز نشان می‌دهد که عنوان مقالات به مرور زمان افزایش یافته‌اند. در مجموع، یافته‌های مقاله حاکی از آن است که دیدگاه‌های محققان پیشین در تأکید بر ملاحظات کلان دوگانه‌های علوم سخت/نرم و همچنین علوم رشته‌ای/میان‌رشته‌ای، در زمینه خرده‌ژانرهایی مانند عنوان مقاله نیز قابل‌تأمل و پذیرفتنی است.fa_IR
dc.format.extent3692
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریfa_IR
dc.publisherIranian Institute for Social & Cultural Studiesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانیfa_IR
dc.relation.ispartofInterdisciplinary Studies in the Humanitiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.280
dc.subjectعنوان مقالهfa_IR
dc.subjectعلوم سختfa_IR
dc.subjectعلوم نرمfa_IR
dc.subjectرشتهfa_IR
dc.subjectمیان‌رشته‌ایfa_IR
dc.subjectزبان‌شناسیfa_IR
dc.titleارزیابی دوگانه‌های علوم سخت/نرم و رشته/میان‌رشته‌ای براساس عنوان مقالات علمی‌ـ‌پژوهشی فارسی و آی‌اس‌آی انگلیسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی ـ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان‌شناسی همگانی، گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage117
dc.citation.epage139


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد