دوره 1, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • بررسی مبانی فلسفی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی «دیدگاه اشکال دانش» در نزد فیلسوفان تحلیلی 

    میرزا محمدی, محمدحسن؛ صحبت لو, علی (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2009-03-21)
    یکی از زمینه‌هایی که فیلسوفان تحلیلی به آن پرداخته‌اند، برنامه‌ درسی در دانشگاه است. فیلسوفان تحلیلی معتقدند که برنامه‌ریزی درسی و آموزشی غالباً، بسیار سطحی و بد انجام می‌گیرد و باید به جنبه‌های فلسفی توجه بیشتری مبذول ...

  • پرورش تفکر میان‌رشته‌ای، پیش‌نیاز میان‌رشتگی در آموزش عالی با تأکید بر یادگیری مسئله‌محور 

    محمدی روزبهانی, کیانوش (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2009-03-21)
    تحولات مختلف، از جمله رشد فناوری و افزایش معضلات پیچیده بشری، همکاری‌های میان‌رشته‌ای را در عصر حاضر اجتناب ناپذیر کرده است. از سوی دیگر، تلقی سنتی از رشته‌های دانشگاهی و تخصص‌ گرایی موجب شده است که آموزش عالی از ایجاد ...

  • میان رشتگی و مسائل آن در آموزش عالی 

    خورسندی طاسکوه, علی (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2009-03-21)
    فعالیت‌های میان‌رشته‌ای، مطلوبیت عام یافته‌ است و در حوزه‌های نهادی «دانش» و اجتماعات سازمانی «آموزش»، گسترش یافته است و به مثابه مشخصه نوین شیوه تولید دانش و سیاست‌گذاری عرضه آموزش، از ارزش و اعتبار سیاست‌گذاری برخوردار ...

  • علوم بین رشته‌ای در آموزش عالی 

    افتخاری, علی (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2009-03-21)
    باتوجه به پیشرفت سریع علم و فناوری در سالهای اخیر، شاخه‌های مختلف علم بیش از پیش از یکدیگر جدا شده‌اند. در نتیجه، ارتباط کمتری بین آنها وجود دارد. از طرف دیگر، حل مسائل پیچیده در قلمرو علم و فناوری نیاز به دیدگاه‌های جامع‌ ...

  • میان‌ رشتگی در علوم سیاسی در دانشگاه‌های کانادا: مفهوم و اجرا 

    حاجی یوسفی, امیر محمد (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2009-03-21)
    بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی در حال حاضر، بر این باورند که مطالعه سیاست صرفاً، با استفاده از یک رشته ممکن نیست و مطالعات درون‌رشته‌ای (استفاده از مجموعه‌ای از حوزه‌های تخصصی علوم سیاسی، مانند سیاست مقایسه‌ای، نظریه ...

  • برنامه ‌ریزی توسعه دانشگاهی؛ حوزه‌ای میان ‌رشته‌ای 

    یمنی دوزی سرخابی, محمد (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2009-03-21)
    امروزه برنامه‌ریزی دانشگاهی با توجه به پیچیدگی موقعیت‌های دانشگاهی با بحران مواجه است؛ بطوریکه رویکرد خطی در برنامه‌ریزی دانشگاهی نمی‌تواند به درک و اصلاح سیستم‌های دانشگاهی کمک کند. رویکرد اقتباس از کشورهای صنعتی پیشرفته، ...

  • نقد و تحلیل کتاب ساختاربندی اثر «جان پارکر» 

    عاملی, محمد (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2009-03-21)
    نظریه ساختاربندی به جهت ماهیت تلفیقی و نیز پیوستاری آن مستلزم درنظر گرفتن دوگانگی‌های دیرپایی است که جامعه‌شناسی از دیرباز درگیر آن بوده. دوگانگی‌هایی چون عین (object)، ذهن (subject)، ساختار (structure)، عاملیت (agency) ...