نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفراشیانی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorجوارشکیان, عباسfa_IR
dc.contributor.authorحقی, علیfa_IR
dc.contributor.authorحسینی شاهرودی, سید مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-22T19:21:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-13T19:21:04Z
dc.date.available1399-07-22T19:21:04Zfa_IR
dc.date.available2020-10-13T19:21:04Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2020-06-16en_US
dc.date.submitted1399-03-27fa_IR
dc.identifier.citationفراشیانی, حسین, جوارشکیان, عباس, حقی, علی, حسینی شاهرودی, سید مرتضی. (1399). نسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدرا. پژوهش‌های علم و دین, 11(1)fa_IR
dc.identifier.urihttp://elmodin.ihcs.ac.ir/article_5593.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/437042
dc.description.abstractچکیده<br />ملاصدرا با الگو گرفتن از معصومین(ع) تحصیل علم را به دو طریق می ‌داند: 1-راه کشف و کسب. 2-راه انکشاف و الهام. راه کشف، روش بحث و تعلیم و تعلم و توجه به استدلال ‌های برهانی و منطقی است که راهی عمومی است و هر کس به اندازه-ی تلاش خود از این علم بهرمند می‌ شود. اما راه انکشاف و الهام راهی است که خداوند، نور علم را به قلب انسان اشراق می کند، علم انبیا و اولیا از این راه است. در این راه علوم با تزکیه و تجرید نفس حاصل می شود که تفاوت این دو علم، فرق بین وصف و ذوق است، که در طریق اکتسابی شخص وصف حلاوت را می شنود و آن را فرا می گیرد، اما در طریق انکشاف و الهام، شیرینی را می چشد. ملاصدرا برای طریق تحصیل دانش از راه انکشاف که از طریق تهذیب و تصفیه‌ی نفس حاصل می‌شود، اهمیتی ویژه قائل است و آن را، راه غیبی و الهام باطنی می‌خواند و مرحله‌ی کمال الهام را مرحله‌ی وحی انبیا و اولیا می دانست. هدف از این پژوهش بررسی نسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدرا می باشد. بنابراین در این پژوهش، رابطه علم و عمل، مساوقت علم و معرفت با فضایل اخلاقی و فضیلت بودن علم و رذیلت بودن جهل و... از نظر ملاصدرا مورد بررسی قرار می گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofپژوهش‌های علم و دینfa_IR
dc.relation.ispartofScience and Religion Studiesen_US
dc.subjectکلمات کلیدی: ملاصدراfa_IR
dc.subjectعلم و معرفتfa_IR
dc.subjectفضایل اخلاقیfa_IR
dc.subjectرذایل اخلاقیfa_IR
dc.titleنسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدراfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری حگمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue1


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد