| dc.contributor.author | فراشیانی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | جوارشکیان, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | حقی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی شاهرودی, سید مرتضی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-22T19:21:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-13T19:21:04Z | |
| dc.date.available | 1399-07-22T19:21:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-13T19:21:04Z | |
| dc.date.issued | 2020-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-06-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-03-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فراشیانی, حسین, جوارشکیان, عباس, حقی, علی, حسینی شاهرودی, سید مرتضی. (1399). نسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدرا. پژوهشهای علم و دین, 11(1) | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://elmodin.ihcs.ac.ir/article_5593.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/437042 | |
| dc.description.abstract | چکیده<br />ملاصدرا با الگو گرفتن از معصومین(ع) تحصیل علم را به دو طریق می داند: 1-راه کشف و کسب. 2-راه انکشاف و الهام. راه کشف، روش بحث و تعلیم و تعلم و توجه به استدلال های برهانی و منطقی است که راهی عمومی است و هر کس به اندازه-ی تلاش خود از این علم بهرمند می شود. اما راه انکشاف و الهام راهی است که خداوند، نور علم را به قلب انسان اشراق می کند، علم انبیا و اولیا از این راه است. در این راه علوم با تزکیه و تجرید نفس حاصل می شود که تفاوت این دو علم، فرق بین وصف و ذوق است، که در طریق اکتسابی شخص وصف حلاوت را می شنود و آن را فرا می گیرد، اما در طریق انکشاف و الهام، شیرینی را می چشد. ملاصدرا برای طریق تحصیل دانش از راه انکشاف که از طریق تهذیب و تصفیهی نفس حاصل میشود، اهمیتی ویژه قائل است و آن را، راه غیبی و الهام باطنی میخواند و مرحلهی کمال الهام را مرحلهی وحی انبیا و اولیا می دانست. هدف از این پژوهش بررسی نسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدرا می باشد. بنابراین در این پژوهش، رابطه علم و عمل، مساوقت علم و معرفت با فضایل اخلاقی و فضیلت بودن علم و رذیلت بودن جهل و... از نظر ملاصدرا مورد بررسی قرار می گیرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.publisher | IHCS | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای علم و دین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Science and Religion Studies | en_US |
| dc.subject | کلمات کلیدی: ملاصدرا | fa_IR |
| dc.subject | علم و معرفت | fa_IR |
| dc.subject | فضایل اخلاقی | fa_IR |
| dc.subject | رذایل اخلاقی | fa_IR |
| dc.title | نسبت علم و معرفت با فضایل و رذایل اخلاقی از نظر ملاصدرا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری حگمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 1 | |