دوره 6, شماره 10

 

ارسال های اخیر

  • مبانی ایده اصلاح 

    مردیها, سید مرتضی (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2004-03-20)
    گفتار اصلاح‌گرا چیست و چه تفاوتهایی با گفتار انقلاب‌گرا دارد؟مبانی ایدهء اصلاح‌ کدام است،و چرا در نیمه دوم قرن بیستم،گرایشهای اصلاحی جایگزین گرایشهای انقلابی‌ شد؟مقتضیات تعهد و تقید به اصلاحات چیست؟اینها پرسشهایی است که ...

  • رژیم حقوقی دریای خزر؛ از واگرایی تا همگرایی 

    میر فخرایی, سید حسن (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2004-03-20)
    این مقاله اساسا به بررسی وضعیت حقوقی دریای خزر در دو قلمرو زمانی‌ گذشته و حال می‌پردازد.در این رابطه سعی شده است تا ضمن طرح دیدگاههای مختلف‌ در زمینهء رژیم حقوقی این دریا،به رویه حقوقی جاری میان کشورهای ساحلی نیر پرداخته‌ ...

  • نظام اروپایی و شکافهای فعال سیاسی 

    طباطبایی, سید محمد (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2004-03-20)

  • اسلام گرایی در فلسطین و زمینه های آن 

    جعفری ولدانی, اصغر (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2004-03-20)
    اسلام‌گرایی در فلسطین زمینه‌های متعددی دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:رشد جمعیت و افزایش نرخ بیکاری،ناامیدی از مذاکرات صلح، نارضایتی از حکومت خودگردان،سرخوردگی از کشورهای عربی،اخراج نیروهای‌ اسرائیل از جنوب لبنان ...

  • بررسی محاکمه صدام حسین از دیدگاه حقوق بین الملل 

    حبیبی, همایون (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2004-03-20)
    سرنوشت صدام حسین چگونه رقم خواهد خورد؟چه مرجعی باید او را محاکمه‌ کند؟اساسا با توجه به اینکه وی اسیر جنگی است،آیا وی را می‌توان محاکمه کرد؟این مقاله‌ در پاسخ به این سؤالات،ابتدا با بررسی کنوانسیونهای ژنو نتیجه گرفته است ...

  • جهانی شدن، هویت و فقه سیاسی 

    برزگر, ابراهیم (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2004-03-20)
    مفروض این مقاله آن است که جهانی شدن پدیده‌ای قدیمی و ادامهء همان فرایند مدرنیزاسیون‌ جهان است.هرچند متعاقب فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به عنوان قطب رقیب و مزاحم ایالات‌ متحده امریکا،روند جهانی شدن شتاب بیشتری به خود می‌گیرد ...

  • جوامع اسلامی و سنت کهن اقتدار گرایی 

    احمدوند, شجاع (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2004-03-20)
    این مقاله بین دو وجه عمده از اسلام تفکیک قایل است:اسلام به عنوان دین و محصول‌ وحی،و اسلام به عنوان قدرت و محصول سنت تاریخی.در نوع نخست،اسلام مبتنی بر وحی‌ بدون هرگونه چالشی مورد اعتقاد قلبی همهء مسلمانان قرار گرفت،اما در ...