| dc.contributor.author | زندیان, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | غراوی, آی جمال | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن زاده, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:54:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:54:29Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:54:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:54:29Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-08-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | زندیان, فاطمه, غراوی, آی جمال, حسن زاده, محمد. (1397). شناسایی تأثیر عوامل انسانی بر امنیت اطلاعات در اداره آموزش و پرورش. نشریه علمی مدیریت اطلاعات, 4(2), 110-128. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-8418 | |
| dc.identifier.uri | http://www.aimj.ir/article_89866.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/430731 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر باهدف شناسایی تأثیر عوامل انسانی بر امنیت اطلاعات در ادارات آموزشوپرورش شهرستانهای گنبدکاووس و مراوهتپه انجام شد. در این پژوهش متغیرهای مؤثر بر امنیت اطلاعات از بعد نیروی انسانی انتخاب شد و دیدگاه مدیران و کارکنان نسبت به تأثیر آنها در امنیت موردسنجش قرار گرفت و با در نظر گرفتن اهمیت امنیت برای سازمانهای امروزی یک مدل مدیریتی برای بررسی نقش عوامل انسانی در امنیت سیستمهای اطلاعاتی ارائه گردید. پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی _ پیمایشی انجامشده است و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ۱۰۳ نفر از کارکنانی که بیشترین استفاده را از کامپیوتر و شبکه داشتند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته (شامل هفت متغیر) است که با استفاده از نرمافزار SPSS ضریب پایایی آن ۰٫۹۹ درصد محاسبه گردید و جهت تعیین اعتبار و روایی آن از روش اعتبار محتوا استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار LISREL انجام شد. نتایج نشان میدهد که از دیدگاه کارکنان آموزشوپرورش شهرستانهای گنبدکاووس و مراوهتپه، حمایت مدیریت عالی اداره آموزشوپرورش، آموزش کاربران، فرهنگ امنیتی میان کاربران، مهارت کاربران، تقویت خطمشی کاربران ادارات، خودباوری و تجربیات کاربران بر اثربخشی امنیت سیستمهای اطلاعاتی تأثیر مستقیم دارد که درنهایت منجر به بهبود امنیت سیستمهای اطلاعاتی میشود. علاوه بر آن خروجی لیزرل نشان میدهد که تمامی ابعاد (حمایت مدیریت عالی، آموزش، فرهنگ امنیتی، مهارت کاربران، تقویت خطمشی، خودباوری و تجربیات افراد) با سازه موردنظر یعنی همان اثربخشی امنیت سیستمهای اطلاعاتی دارای بارهای عاملی بالایی هستند و با توجه به اطمینان ۹۵ درصد میتوان بیان داشت که برازش این مدل قابلتأیید است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 517 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه علمی مدیریت اطلاعات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Information Management | en_US |
| dc.subject | ادارات آموزشوپرورش شهرستانهای گنبدکاووس و مراوهتپه | fa_IR |
| dc.subject | اثربخشی امنیتی | fa_IR |
| dc.subject | امنیت سیستمهای اطلاعاتی | fa_IR |
| dc.subject | سازههای مدیریتی | fa_IR |
| dc.subject | سیستمهای اطلاعاتی | fa_IR |
| dc.title | شناسایی تأثیر عوامل انسانی بر امنیت اطلاعات در اداره آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 110 | |
| dc.citation.epage | 128 | |