نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزندیان, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorغراوی, آی جمالfa_IR
dc.contributor.authorحسن زاده, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:54:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:54:29Z
dc.date.available1399-07-09T12:54:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:54:29Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-08-01en_US
dc.date.submitted1397-05-10fa_IR
dc.identifier.citationزندیان, فاطمه, غراوی, آی جمال, حسن زاده, محمد. (1397). شناسایی تأثیر عوامل انسانی بر امنیت اطلاعات در اداره آموزش و پرورش. نشریه علمی مدیریت اطلاعات, 4(2), 110-128.fa_IR
dc.identifier.issn1735-8418
dc.identifier.urihttp://www.aimj.ir/article_89866.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/430731
dc.description.abstractپژوهش حاضر باهدف شناسایی تأثیر عوامل انسانی بر امنیت اطلاعات در ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌های گنبدکاووس و مراوه‌تپه انجام شد. در این پژوهش متغیرهای مؤثر بر امنیت اطلاعات از بعد نیروی انسانی انتخاب شد و دیدگاه مدیران و کارکنان نسبت به تأثیر آن‌ها در امنیت موردسنجش قرار گرفت و با در نظر گرفتن اهمیت امنیت برای سازمان‌های امروزی یک مدل مدیریتی برای بررسی نقش عوامل انسانی در امنیت سیستم‌های اطلاعاتی ارائه گردید. پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی _ پیمایشی انجام‌شده است و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ۱۰۳ نفر از کارکنانی که بیشترین استفاده را از کامپیوتر و شبکه داشتند به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته (شامل هفت متغیر) است که با استفاده از نرم‌افزار SPSS ضریب پایایی آن ۰٫۹۹ درصد محاسبه گردید و جهت تعیین اعتبار و روایی آن از روش اعتبار محتوا استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار LISREL انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که از دیدگاه کارکنان آموزش‌وپرورش شهرستان­های گنبدکاووس و مراوه‌تپه، حمایت مدیریت عالی اداره آموزش‌وپرورش، آموزش کاربران، فرهنگ امنیتی میان کاربران، مهارت کاربران، تقویت خط­مشی کاربران ادارات، خودباوری و تجربیات کاربران بر اثربخشی امنیت سیستم‌های اطلاعاتی تأثیر مستقیم دارد که درنهایت منجر به بهبود امنیت سیستم‌های اطلاعاتی می‌شود. علاوه بر آن خروجی لیزرل نشان می‌دهد که تمامی ابعاد (حمایت مدیریت عالی، آموزش، فرهنگ امنیتی، مهارت کاربران، تقویت خط‌مشی، خودباوری و تجربیات افراد) با سازه موردنظر یعنی همان اثربخشی امنیت سیستم‌های اطلاعاتی دارای بارهای عاملی بالایی هستند و با توجه به اطمینان ۹۵ درصد می‌توان بیان داشت که برازش این مدل قابل‌تأیید است.fa_IR
dc.format.extent517
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه علمی مدیریت اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Information Managementen_US
dc.subjectادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌های گنبدکاووس و مراوه‌تپهfa_IR
dc.subjectاثربخشی امنیتیfa_IR
dc.subjectامنیت سیستم‌های اطلاعاتیfa_IR
dc.subjectسازه‌های مدیریتیfa_IR
dc.subjectسیستم‌های اطلاعاتیfa_IR
dc.titleشناسایی تأثیر عوامل انسانی بر امنیت اطلاعات در اداره آموزش و پرورشfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue2
dc.citation.spage110
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد