نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزیزی, رامینfa_IR
dc.contributor.authorمسعودی, جهانگیرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:07:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:07:54Z
dc.date.available1399-07-09T12:07:54Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:07:54Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-01en_US
dc.date.submitted1397-10-11fa_IR
dc.identifier.citationعزیزی, رامین, مسعودی, جهانگیر. (1398). اعتبارات ماهیت؛ ابداع سینوی و ابتکار مدرس زنوزی. حکمت سینوی (مشکوة النور), 23(62), 25-5. doi: 10.30497/ap.2019.74915fa_IR
dc.identifier.issn2538-5275
dc.identifier.issn2538-5267
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30497/ap.2019.74915
dc.identifier.urihttp://ap.journals.isu.ac.ir/article_74915.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415944
dc.description.abstractدر فلسفه اسلامی ماهیت دارای احکام مختلفی است که مسئله اعتبارات ماهیت از آن جمله است. درپی طرح مسئله اعتبارات ماهیت، سه مفهوم کلیدی در حوزه مباحث ماهیت به وجود آمد که بین فیلسوفان اسلامی درباره ارتباط هریک از این مفاهیم نسبت به هم، اختلاف نظر زیادی وجود دارد.. این سه مفهوم عبارت‌اند از: مفهوم «کلی طبیعی»، مفهوم «ماهیت من حیث هی هی» و مفهوم «اعتبار لابشرط». در رابطه با ارتباط این مفاهیم دو دیدگاه مشهور بین فلاسفه وجود دارد: دیدگاه نخست، کلی طبیعی و ماهیت من حیث هی هی را منطبق بر اعتبار لابشرط مقسمی می‌داند. این گروه به اعتبار مقسم باور دارند؛ ازاین‌رو شمار اعتبارات را چهار اعتبار می‌دانند.مشهور حکما در این گروه جای می‌گیرند. دیدگاه دوم، مانند گروه نخست معتقدند کلی طبیعی همان ماهیت من حیث هی هی است اما برخلاف دیدگاه نخست معتقد است هر دو مفهوم یادشده منطبق بر اعتبار لابشرط قسمی است. بنابر نظر گروه دوم شمار اعتبارات منحصر در سه اعتبار است زیرا این گروه به دیدگاه مقسم باور ندارند. ابن‌ سینا مبدع بحث اعتبارات و قائل به دیدگاه دوم است و آقاعلی نماینده دیدگاه سومی است که به‌صراحت آراء فیلسوفان دیگر را ناتمام دانسته و خود طرحی نو درانداخته که آخرین مرحله در تکامل فلسفی این ایده است. آقا علی شمار اعتبارات را به پنج اعتبار رسانیده است. با مبنا قرار دادن دیدگاه آقا علی در باب اعتبارات ماهیت می‌توان تحلیل بهتری از مسائل حمل اولی و شایع، اعتبار ذات حق و برخی دیگر از مسائل فلسفی ارائه داد.fa_IR
dc.format.extent836
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانfa_IR
dc.publisherThe Women's College of the University of Imam Sadiqen_US
dc.relation.ispartofحکمت سینوی (مشکوة النور)fa_IR
dc.relation.ispartofAvecinnian Philosophy Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30497/ap.2019.74915
dc.subjectماهیتfa_IR
dc.subjectاعتبارات ماهیتfa_IR
dc.subjectکلی طبیعیfa_IR
dc.subjectحکمت متعالیهfa_IR
dc.subjectابن‌سیناfa_IR
dc.subjectآقاعلی زنوزیfa_IR
dc.titleاعتبارات ماهیت؛ ابداع سینوی و ابتکار مدرس زنوزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue62
dc.citation.spage25
dc.citation.epage5


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد