| dc.contributor.author | مفتونی, نادیا | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوری, محمود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:07:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:07:49Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:07:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:07:49Z | |
| dc.date.issued | 2018-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-04-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-02-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مفتونی, نادیا, نوری, محمود. (1397). بررسی تطبیقی نظریه فارابی و بوعلی سیناپیرامون هدفمندی هنر و کارکرد سرگرمی، شگفتی و لذت در آن. حکمت سینوی (مشکوة النور), 22(59), 27-40. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-5275 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5267 | |
| dc.identifier.uri | http://ap.journals.isu.ac.ir/article_70207.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415919 | |
| dc.description.abstract | ابونصر فارابی و شیخالرئیس بوعلی سینا در آثار گوناگون خود به هنر و غایات هنر و انواع کارکردهای آن توجه نشان دادهاند. این غایات و کارکردها از یکسو مورد تصریح قرار گرفته است، از دیگر سو از مفهومسازی و خصوصیات قوای خیالی قابل استنباط است. توانمندیهای قوای خیالی از محاکات صور حسی و صور خیال تا محاکات معقولات و مفارقات محض را دربر میگیرد. هرچند عالیترین هدف هنر محاکات معقولات و هدایت فرد و جامعه به سمت خوشبختی غایی است، اما در این میان، سرگرمی، شگفتی، لذت و استراحت نیز از فوایدی است که برای هنر در نظر گرفته شده است. درصورتیکه تعجیب یا شگفتی آفرینی از خصوصیاتی است که فارابی به شکل مستقل به آن نپرداخته و تنها بوعلی بر آن تأکید دارد. بقیه خصوصیات در آثار هر دو حکیم آمده است. سعادت غایی انسان، هدف اصلی هنر و هنرمند باشد، سرگرمی و التذاذ نفس جایز است و هر انسانی به میزان رفع خستگی و تجدیدقوا برای تلاش مجدد در راه سعادت قصوا میتواند از آن بهرهمند شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 316 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران | fa_IR |
| dc.publisher | The Women's College of the University of Imam Sadiq | en_US |
| dc.relation.ispartof | حکمت سینوی (مشکوة النور) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avecinnian Philosophy Journal | en_US |
| dc.subject | هنر | fa_IR |
| dc.subject | سرگرمی | fa_IR |
| dc.subject | شگفتی | fa_IR |
| dc.subject | لذت | fa_IR |
| dc.subject | فارابی | fa_IR |
| dc.subject | بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه و حکمت اسلامی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تطبیقی نظریه فارابی و بوعلی سیناپیرامون هدفمندی هنر و کارکرد سرگرمی، شگفتی و لذت در آن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی ـ پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری هنر دانشگاه هنر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 59 | |
| dc.citation.spage | 27 | |
| dc.citation.epage | 40 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-7251-2027 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-3579-1503 | |