نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorداوودی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:07:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:07:25Z
dc.date.available1399-07-09T12:07:25Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:07:25Z
dc.date.issued2011-07-23en_US
dc.date.issued1390-05-01fa_IR
dc.date.submitted2010-10-23en_US
dc.date.submitted1389-08-01fa_IR
dc.identifier.citationداوودی, محمد. (1390). یادگیری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوة النور), 15(45), 42-61.fa_IR
dc.identifier.issn2538-5275
dc.identifier.issn2538-5267
dc.identifier.urihttp://ap.journals.isu.ac.ir/article_39466.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415787
dc.description.abstract<em>یادگیری، علاوه بر آن‌که در روان‌شناسی از جایگاه مهمی برخوردار است، در بحث‌های نظری و کاربردهای عملی در تعلیم و تربیت نیز دلالت‌های برجسته‌ای دارد. ابن‌سینا دراین‌باره آرایی را طرح می‌نماید که هم با فرهنگ اسلامی سازگار است و هم می‌تواند در تدوین نظریه تربیتی بومی در دوران معاصر کارآمد باشد. وی یادگیری را آموختن مطلبی می‌داند که برای یادگیرنده نادانسته بوده است و برای آن سه قسم را مطرح می‌کند: یادگیری مستقیم و بی‌واسطه، یادگیری با واسطه عقلی و یادگیری با واسطه وهمی. از میان این سه نوع، آنچه می‌تواند در بومی کردن روان‌شناسی یادگیری نقش مهمی ایفا کند، قسم نخست یادگیری است که در روان‌شناسی یادگیری معاصر نادیده گرفته شده است. ابن‌سینادر تبیین فرآیند یادگیری نیز معتقد است، فعالیت‌های تعلیم و تعلم تنها زمینه‌ساز یادگیری می‌باشد و علت اصلی یادگیری، افاضه علوم از عقل فعال است. وی علاوه بر استعداد از عوامل مؤثری چون اشتغال و دلبستگی نفس و نیز قدرت و شرافت آن نام می‌برد که در روان‌شناسی معاصر مورد غفلت واقع شده است. توجه به این نکات می‌تواند بر غنی‌سازی تحقیقات معاصر درباره یادگیری بیفزاید. </em>fa_IR
dc.format.extent2920
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانfa_IR
dc.publisherThe Women's College of the University of Imam Sadiqen_US
dc.relation.ispartofحکمت سینوی (مشکوة النور)fa_IR
dc.relation.ispartofAvecinnian Philosophy Journalen_US
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectانواع یادگیریfa_IR
dc.subjectعوامل یادگیریfa_IR
dc.subjectاستعدادfa_IR
dc.subjectاشتغال نفسfa_IR
dc.subjectقوت نفسfa_IR
dc.subjectابن سیناfa_IR
dc.subjectانسان شناسیfa_IR
dc.titleیادگیری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه ابن سیناfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدکتری تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت (گرایش تربیت اسلامی) و استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue45
dc.citation.spage42
dc.citation.epage61


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد