| dc.contributor.author | جمشیدی, محمد حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسلامی, محسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:07:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:07:05Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:07:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:07:05Z | |
| dc.date.issued | 2017-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-10-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-08-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جمشیدی, محمد حسین, اسلامی, محسن. (1396). تفکر و فرهنگ بسیجی در اندیشه امام خمینی (ره). دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قدرت نرم, 7(16), 42-65. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://www.spba.ir/article_48312.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415673 | |
| dc.description.abstract | <span style="font-size: medium;"> <sup>اندیشه و فرهنگ، بنیان و اساس هر اجتماع انسانی را تشکیل میدهند و تفاوت جوامع بشری به تفاوت در اندیشه، نگرش و فرهنگ آنها باز میگردد. نشان جامعهٔ سالم، اندیشهٔ متعالی و فرهنگ سالم و علامت جامعهٔ بیمار و منحط، اندیشهٔ راکد و فرهنگ آشفته و بیمار است.بسیج که از لحاظ لغوی از عناصر «اراده»، «آگاهی»، «سامانبخشی» و «عاماندیشی» شکل گرفته است، از لحاظ مفهومی روندی اندیشهای- عملی است. روندی معقول، منطقی، آزادانه، آگاهی و مبتنی بر فطرت انسانی نوع بشر که حاصل عقل، تعقل و تدبر اوست. در بعد نهادی نیز این روند سازمان مییابد. و در لوای رهبری آزاداندیش و فرزانه –</sup></span><sup><span style="font-size: medium;"> چونان امام خمینی (</span><span style="font-size: small;">ره)</span><span style="font-size: medium;">- قرار میگیرد. بستر و کارمایه</span><span style="font-size: medium;">ٔ اصلی بسیج، اندیشه و تفکر و فرهنگ بسیجی است. اندیشه و تفکر بسیجی نیز محصول عقل انسان آزاد و عامل شکوفایی آن است که در کلیت خود جهاننگری و بالتبع ایدئولوژی گروهی یا طبقاتی نیست بلکه ایدئولوژی نوع انسان است.حاصل اندیشه، نگرش و ایدئولوژی بسیجی، فرهنگ بسیجی است و آن نظامی از اندیشهها و معانی و ارتباط میان آنها و نیز ارتباط آنها با الگوهای رفتاری «انسان بسیجی». در چنین نظام معنادار ارتباطی است که تمام کنشها و رفتارها معنا یافته، ارزش و قداست مییابند. این نظام فرهنگی که از جوهرهٔ عقلی- دینی برخودار است با فطرت بشری نیز هماهنگی دارد و دارای ویژگیهای چند، مانند خداگونه اندیشی، اتکا بر فطرت سلیم انسانی، عقلایی و منطقی بودن، واقعیت نگری، آرمانگرایی، ولایت مداری, ایمان پذیری، علم باوری، متعهد بودن، تخصصگرایی، وحدتگرایی و وفاقاندیشی، مصلحتشناسی، نوآوری و تحول، عدالتخواهی و ظلمستیزی، نگرش عاشورایی، شهادتطلبی و اسوهگرایی است و لذا هرگز نمیتواند در قالبهای تنگ گروهی و طبقاتی یا جناحی و صنفی باقی بماند وگرنه بسیجی نخواهد بود.</span></sup> | fa_IR |
| dc.format.extent | 878 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان بسیج اساتید | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قدرت نرم | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Soft power Studies | en_US |
| dc.subject | بسیج | fa_IR |
| dc.subject | تفکر بسیجی | fa_IR |
| dc.subject | فرهنگ بسیجی | fa_IR |
| dc.subject | امام خمینی (ره) | fa_IR |
| dc.title | تفکر و فرهنگ بسیجی در اندیشه امام خمینی (ره) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 16 | |
| dc.citation.spage | 42 | |
| dc.citation.epage | 65 | |