| dc.contributor.author | سوری, نسیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مجتهدی, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:54:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:54:23Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:54:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:54:23Z | |
| dc.date.issued | 2015-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-12-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-09-29 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سوری, نسیم, مجتهدی, علیرضا. (1394). ارزیابی اثرات هندسه سرریز پلکانی در میزان استهلاک انرژی جریان عبوری با استفاده از سیستم استنتاج فازی. نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز, 453(80), 25-39. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-7918 | |
| dc.identifier.uri | https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_4221.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411426 | |
| dc.description.abstract | از مشخصههای بارز در عملکرد سرریز پلکانی، قابل ملاحظه بودن استهلاک انرژی در طول آن در مقایسه با انواع سرریزهای دیگر میباشد. با توجه به این ویژگی، کوشش جهت کسب دیدگاهی دقیقتر در ارتباط با پارامتر استهلاک انرژی و نهایتاً افزایش مقدار آن، محور اکثر تحقیقات مربوط به این نوع از سرریزها بوده است. در این مطالعه جهت ارزیابی تأثیر پارامترهایی چون عمق بحرانی (<em>y<sub>c</sub></em>)، تعداد پلهها (<em>N</em>) و شیب کف پلهها (<em>a</em>)، با ثابت در نظر گرفتن نسبت طول و ارتفاع کلی سرریز، از مدل نرمافزار Flow-3D به عنوان یک نرمافزار قوی در تحلیل میدان جریان، استفاده گردیده است. به منظور صحتسنجی عملکرد مدل عددی مربوطه در تخمین پارامتر استهلاک انرژی نیز یک مدل فیزیکی سرریز پلکانی در یک کانال جریان آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته و با استفاده از سیستم پردازش تصویر، تغییرات پروفیل سطح جریان ارزیابی شده است. نتایج حاصل نشان میدهند که با افزایش مقدار دبی، میزان استهلاک انرژی کمتری حاصل میشود. تعداد پلکان و شیب معکوس روی پلهها نیز از جمله عوامل دیگری هستند که بر میزان استهلاک انرژی تأثیر میگذارند. با افزایش تعداد پلکان و شیب معکوس روی هر پله، استهلاک انرژی بیشتر میشود. به طوری که در مدل 4 پلهای و با شیب ثابت 4 درجه، تغییرات دبی از 03/0 به 08/0 متر مکعب بر ثانیه، باعث کاهش میزان استهلاک انرژی به اندازه 5/1% گشته در حالی که در دبی ثابت 03/0 متر مکعب بر ثانیه، تغییر حالت پله از شیب صفر به شیب 4 درجه موجب افزایش استهلاک انرژی به میزان 9/0% گردیده است. نهایتاً، نظر به اهمیت روز افزون محاسبات نرم در مطالعه مسائل عملی، به ارزیابی پارامتر استهلاک انرژی روی سرریز پلکانی با استفاده از سیستم استنتاج فازی پرداخته و اقدام به تهیه یک مدل سیستم استنتاج فازی بر اساس شرایط موجود شده است. مشاهده میگردد که نتایج حاصل از سیستم استنتاج فازی با مقادیر پیشبینی شده توسط مدلسازی عددی و دادههای آزمایشگاهی دارای تطابق مناسبی است. ارزیابی نتایج حاصله، دلالت بر کارآئی مفهوم سیستم استنتاج فازی در محاسبه پارامتر استهلاک انرژی در سرریزهای پلکانی دارد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | Dean of Faculty of Civil Engineering | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Civil and Environmental Engineering | en_US |
| dc.subject | سرریز پلکانی | fa_IR |
| dc.subject | استهلاک انرژی | fa_IR |
| dc.subject | سیستم استنتاج فازی | fa_IR |
| dc.subject | مدل فیزیکی | fa_IR |
| dc.subject | سیستم پردازش تصویر | fa_IR |
| dc.subject | نرمافزار Flow-3D | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی اثرات هندسه سرریز پلکانی در میزان استهلاک انرژی جریان عبوری با استفاده از سیستم استنتاج فازی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله کامل پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 453 | |
| dc.citation.issue | 80 | |
| dc.citation.spage | 25 | |
| dc.citation.epage | 39 | |