| dc.contributor.author | ذاکری, جبارعلی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | اسماعیلی, مرتضی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | کسرائی, احمد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:54:22Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:54:23Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T11:54:22Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T11:54:23Z |  | 
| dc.date.issued | 2015-08-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1394-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-09-28 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-07-06 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | ذاکری, جبارعلی, اسماعیلی, مرتضی, کسرائی, احمد. (1394). بررسی عددی تأثیر شانههای تقویت شده با بتن آسفالتی با هدف افزایش مقاومت جانبی خط بالاستی. نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز, 452(79), 107-112. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-7918 |  | 
| dc.identifier.uri | https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3865.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411423 |  | 
| dc.description.abstract | کمانش خط آهن و تغییر هندسه آن پدیدهای است که پایداری جانبی خط آهن را تهدید میکند و مقاومت جانبی خط آهن عاملی است که در مقابل این تغییرات، پایداری خط را حفظ میکند. در خطوط بالاستی، مناطقی که نیروی جانبی به دلایلی چون تغییرات زیاد دما یا وجود قوسهای با شعاع کم، زیاد میباشد، پایداری جانبی خط با محدود کردن سرعت سیر تأمین میگردد. این راهکار باعث کاهش ظرفیت جابهجائی بار و مسافر میگردد. راهکارهای متعدد دیگری برای تأمین سختی جانبی وجود دارد. در این مقاله، یک روش ابتکاری با استفاده از بتن آسفالتی در مقطع شانه بالاست ارائه شده است که با این کار پایداری جانبی خط آهن در برابر نیروهای جانبی اعمالی تأمین خواهد شد. همچنین در این مقاله خط آهن بالاستی با نرمافزار اجزای محدود ABAQUS به صورت سه بعدی مدل شده و سپس خط بالاستی و خط تقویت شده توسط بتن آسفالتی در سه منطقه: 1) قسمت شانه بالاست، 2) قسمت مثلثی شیب شیروانی، و 3) مجموع قسمتهای 1 و 2 بررسی شده است. با توجه به این که بتن آسفالتی نسبت به دما حساس میباشد اثر بتن آسفالتی در دماهای 0، 15 و 30 درجه سلسیوس مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهند که خط آهن تقویت شده مقاومت جانبی بیشتری نسبت به حالت معمول خط بالاستی از خود نشان داده است. | fa_IR | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.publisher | Dean of Faculty of Civil Engineering | en_US | 
| dc.relation.ispartof | نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Civil and Environmental Engineering | en_US | 
| dc.subject | مقاومت جانبی خط بالاستی | fa_IR | 
| dc.subject | بتن آسفالتی | fa_IR | 
| dc.subject | روش اجزای محدود | fa_IR | 
| dc.subject | بالاست تقویت شده | fa_IR | 
| dc.title | بررسی عددی تأثیر شانههای تقویت شده با بتن آسفالتی با هدف افزایش مقاومت جانبی خط بالاستی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | یادداشت پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 452 |  | 
| dc.citation.issue | 79 |  | 
| dc.citation.spage | 107 |  | 
| dc.citation.epage | 112 |  |