نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزارع نژاد, سانازfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی کوهبنانی, سکینهfa_IR
dc.contributor.authorزارع نژاد, سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:43:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:43:10Z
dc.date.available1399-07-09T11:43:10Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:43:10Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-24en_US
dc.date.submitted1398-05-02fa_IR
dc.identifier.citationزارع نژاد, ساناز, سلطانی کوهبنانی, سکینه, زارع نژاد, سمیه. (1399). اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی, 6(2), 47-66. doi: 10.30473/clpsy.2020.47676.1453fa_IR
dc.identifier.issn2476-5023
dc.identifier.issn2538-5623
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30473/clpsy.2020.47676.1453
dc.identifier.urihttp://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7003.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407725
dc.description.abstract<strong>مقدمه:</strong> یکی از شایع­ ترین اختلالات یادگیری نارساخوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی دانش ­آموزان نارساخوان است. <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر شبه­ آزمایشی از نوع     پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش­ آموزان 8 تا 11 ساله دارای اختلال نارساخوانی شهر تهران بود. از این جهت از افراد واجد شرایط 40 دانش­ آموز به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 20 نفر) که در نهایت، پژوهش با 33 نفر( 16 نفر گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل) انجام شد. در این مطالعه گروه آزمایش تحت درمان نوروفیدبک در ابتدا سه بار در هفته(به مدت یک ماه) و سپس دو بار در هفته(یک ماه) به مدت 45 دقیقه قرار گرفتند در حالی­ که گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، نرم­ افزارهای برج لندن، استروپ، عملکرد پیوسته و آزمون مداد کاغذی ادراک دیداری حرکتی بندر گشتالت بودند. اطلاعات جمع­ آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانش چندمتغیری، با استفاده از نسخه 20 نرم­ افزار آماری spss تحلیل شد. <strong>یافته­ ها</strong>: نتایج نشان داد نوروفیدبک بر تمامی مؤلفه­ های موردارزیابی نقایص شناختی(به استثنا خطای همخوان در آزمون استروپ و زمان واکنش در آزمون n-back) و ادراک دیداری حرکتی افراد نارساخوان مؤثر بوده است.<strong>نتیجه­ گیری</strong>: نوروفیدبک می­ تواند کمک مؤثری برای بهبود برخی از نقص های شناختی دانش­ آموزان نارساخوان محسوب شود.fa_IR
dc.format.extent677
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.publisherPayame Noor University, Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسیfa_IR
dc.relation.ispartofNeuropsychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30473/clpsy.2020.47676.1453
dc.subjectنوروفیدبکfa_IR
dc.subjectنقایص شناختیfa_IR
dc.subjectادراک دیداری حرکتیfa_IR
dc.subjectنارساخوانیfa_IR
dc.titleاثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage47
dc.citation.epage66


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد