نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمطوری, ساراfa_IR
dc.contributor.authorصدیقی, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, قطب الدینfa_IR
dc.contributor.authorخجسته, فرامرزfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:36:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:36:43Z
dc.date.available1399-07-09T11:36:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:36:43Z
dc.date.issued2020-07-22en_US
dc.date.issued1399-05-01fa_IR
dc.date.submitted2020-08-17en_US
dc.date.submitted1399-05-27fa_IR
dc.identifier.citationمطوری, سارا, صدیقی, مصطفی, صادقی, قطب الدین, خجسته, فرامرز. (1399). تصویرکودک در نمایشنامه‌های دهه چهل بهرام بیضایی. ادبیات پارسی معاصر, 10(1), 351-375. doi: 0.0..fa_IR
dc.identifier.issn2383-0549
dc.identifier.issn2383-0557
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/0.0..
dc.identifier.urihttp://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_5414.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405559
dc.description.abstractمفهوم کودکی و نمایشنامه‌نویسی در ایران، به مفهوم غربی آن، محصول شرایط نوین اجتماعی است که از عصر مشروطه آغاز شد. این روند، در دهة چهل به اوج بالندگی و شکوفایی و تغییر رسید. پیوستگی و دگرگونی انگارۀ کودکی و نمایشنامه را در آثار نمایشنامه‌نویسان جریان سازی همچون بهرام بیضایی می‌توان مشاهده کرد. در این نوشتار، تصویر و انگاره کودکی، در نمایشنامه‌های دهۀ چهل وی، که کودک در آن حضور دارد، به روش تحلیل کیفی محتوا، با رویکردی مبتنی بر نظریه­های جامعه­شناسی کودکی بررسی شد. از میان این آثار، فقط در شش نمایشنامه، حضور و تصویر کودک دیده شد. این نمایشنامه­ها عبارتند از: <em>عروسک­ها، غروب در دیاری غریب، قصۀ ماه پنهان</em>(یا <em>سه نمایشنامه عروسکی</em>)، <em>سلطان مار، ساحل نجات و گمشدگان.</em> بر اساس نتایج به دست آمده، <em>در سه نمایشنامۀ عروسکی؛ عروسک</em><em>­ها، غروب در دیاری غریب، قصۀ ماه پنهان</em>، سیر تدریجی هویت‌بخشی به کودک را می‌توان مشاهده کرد. در نمایشنامۀ <em>سلطان مار</em>، بیضایی، فارغ از نگاهی متأثر از دوآلیتۀ اساطیری و پیش جامعه‌شناختی، کودک را آمیخته‌ای از نیکی و شر می‌داند. در<em> ساحل نجات</em> او، دختر‌- طبیعت را همزاد و همسان می‌داند و نشان می‌دهد چگونه کودک و طبیعت در نقطه‌ای یگانه می‌شوند. روند تغییر و به گونه‌ای تکاملِ تصویر کودک را، در نمایشنامۀ<em> گمشدگان</em> می‌توان دید. کودک در این نمایشنامه، در سیری تدریجی، به شورش‌گر و عصیان‌گری تبدیل می‌شود که در برابر استیلاء بزرگسالان می‌ایستد و چرخۀ ستم‌پذیری را می‌شکند. به جز این تصاویر اصلی، درآثار نمایشی بیضایی، گاه کودک همچون شیء است و حضوری تزئینی دارد.fa_IR
dc.format.extent325
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofادبیات پارسی معاصرfa_IR
dc.relation.ispartofContemporary Persian Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/0.0..
dc.subjectبهرام بیضاییfa_IR
dc.subjectتصویر کودکfa_IR
dc.subjectمفهوم کودکیfa_IR
dc.subjectنمایشنامهfa_IR
dc.titleتصویرکودک در نمایشنامه‌های دهه چهل بهرام بیضاییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان (نویسنده مسؤول)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1
dc.citation.spage351
dc.citation.epage375
nlai.contributor.orcid0000-0002-2396-4051


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد