| dc.contributor.author | مطوری, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | صدیقی, مصطفی | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقی, قطب الدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | خجسته, فرامرز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:36:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:36:43Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:36:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:36:43Z | |
| dc.date.issued | 2020-07-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-08-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-05-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مطوری, سارا, صدیقی, مصطفی, صادقی, قطب الدین, خجسته, فرامرز. (1399). تصویرکودک در نمایشنامههای دهه چهل بهرام بیضایی. ادبیات پارسی معاصر, 10(1), 351-375. doi: 0.0.. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-0549 | |
| dc.identifier.issn | 2383-0557 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/0.0.. | |
| dc.identifier.uri | http://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_5414.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405559 | |
| dc.description.abstract | مفهوم کودکی و نمایشنامهنویسی در ایران، به مفهوم غربی آن، محصول شرایط نوین اجتماعی است که از عصر مشروطه آغاز شد. این روند، در دهة چهل به اوج بالندگی و شکوفایی و تغییر رسید. پیوستگی و دگرگونی انگارۀ کودکی و نمایشنامه را در آثار نمایشنامهنویسان جریان سازی همچون بهرام بیضایی میتوان مشاهده کرد. در این نوشتار، تصویر و انگاره کودکی، در نمایشنامههای دهۀ چهل وی، که کودک در آن حضور دارد، به روش تحلیل کیفی محتوا، با رویکردی مبتنی بر نظریههای جامعهشناسی کودکی بررسی شد. از میان این آثار، فقط در شش نمایشنامه، حضور و تصویر کودک دیده شد. این نمایشنامهها عبارتند از: <em>عروسکها، غروب در دیاری غریب، قصۀ ماه پنهان</em>(یا <em>سه نمایشنامه عروسکی</em>)، <em>سلطان مار، ساحل نجات و گمشدگان.</em> بر اساس نتایج به دست آمده، <em>در سه نمایشنامۀ عروسکی؛ عروسک</em><em>ها، غروب در دیاری غریب، قصۀ ماه پنهان</em>، سیر تدریجی هویتبخشی به کودک را میتوان مشاهده کرد. در نمایشنامۀ <em>سلطان مار</em>، بیضایی، فارغ از نگاهی متأثر از دوآلیتۀ اساطیری و پیش جامعهشناختی، کودک را آمیختهای از نیکی و شر میداند. در<em> ساحل نجات</em> او، دختر- طبیعت را همزاد و همسان میداند و نشان میدهد چگونه کودک و طبیعت در نقطهای یگانه میشوند. روند تغییر و به گونهای تکاملِ تصویر کودک را، در نمایشنامۀ<em> گمشدگان</em> میتوان دید. کودک در این نمایشنامه، در سیری تدریجی، به شورشگر و عصیانگری تبدیل میشود که در برابر استیلاء بزرگسالان میایستد و چرخۀ ستمپذیری را میشکند. به جز این تصاویر اصلی، درآثار نمایشی بیضایی، گاه کودک همچون شیء است و حضوری تزئینی دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 325 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.publisher | IHCS | en_US |
| dc.relation.ispartof | ادبیات پارسی معاصر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Contemporary Persian Literature | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/0.0.. | |
| dc.subject | بهرام بیضایی | fa_IR |
| dc.subject | تصویر کودک | fa_IR |
| dc.subject | مفهوم کودکی | fa_IR |
| dc.subject | نمایشنامه | fa_IR |
| dc.title | تصویرکودک در نمایشنامههای دهه چهل بهرام بیضایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان (نویسنده مسؤول) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 351 | |
| dc.citation.epage | 375 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-2396-4051 | |