نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی مددی, مناfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:36:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:36:22Z
dc.date.available1399-07-09T11:36:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:36:22Z
dc.date.issued2016-05-21en_US
dc.date.issued1395-03-01fa_IR
dc.date.submitted2016-04-20en_US
dc.date.submitted1395-02-01fa_IR
dc.identifier.citationعلی مددی, منا. (1395). از مخاطب خاص تا مخاطب عام (نگاهی جامعه‌شناسانه به تحول طیف مخاطبان ادبیات تعلیمی فارسی با تکیه بر مرصاد العباد و کتاب احمد). ادبیات پارسی معاصر, 6(1), 51-79.fa_IR
dc.identifier.issn2383-0549
dc.identifier.issn2383-0557
dc.identifier.urihttp://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_2441.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405440
dc.description.abstractبا تأمل در آثار تعلیمی فارسی می‌توان دریافت که در اکثر این آثار نوعی دسته‌بندی در طیف مخاطبان دیده می‌شود؛ دسته‌ای از آثار فقط خطاب به پادشاهان و شاهزادگان نوشته شده‌اند و دسته‌ای ‌خطاب به وزرا یا مردم عادی. در برخی دیگر از آثار تعلیمی نیز نویسنده هر فصل از کتاب خود را به آموزش مطلبی به گروهی از مردم اختصاص داده است؛ مثل آنچه در باب پنجم مرصادالعباد مشاهده می­شود. این درحالی است که در آثار تعلیمی پس از مشروطه، از جمله کتاب احمد، این مرزبندی میان مخاطبان از میان برداشته شده و این آثار خطاب به عموم مردم جامعه نوشته شده­اند.نویسندۀ این مقاله بر آن است که میان ساختار سلسله‌مراتبی جامعۀ سنتی ایران با این تقسیم‌‌بندی در طیف مخاطبان ادبیات تعلیمی ارتباط معناداری وجود دارد. در واقع همان‌گونه که جامعه ایران به طبقات مختلفی از پادشاهان، زمینداران و زارعان تقسیم می‌شده است، مخاطبان ادبیات تعلیمی نیز به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شدند و به هر گروه متناسب با جایگاه اجتماعی آنها تعلیم خاصی داده می‌شد. اما همزمان با تحولات فکری انقلاب مشروطه، با باور به برابری مردم جامعه و در نهایت الغای رسم تیولداری در نخستین قانون اساسی، ادبیات تعلیمی نیز ساختار سلسله‌مراتبی خود را از دست داد و آثار تعلیمی خطاب به مخاطبان عام نوشته شدند.fa_IR
dc.format.extent236
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofادبیات پارسی معاصرfa_IR
dc.relation.ispartofContemporary Persian Literatureen_US
dc.subjectمخاطب عامfa_IR
dc.subjectمخاطب خاصfa_IR
dc.subjectنظام سلسله‌مراتبیfa_IR
dc.subjectبرابریfa_IR
dc.subjectمرصادالعبادfa_IR
dc.subjectکتاب احمدfa_IR
dc.titleاز مخاطب خاص تا مخاطب عام (نگاهی جامعه‌شناسانه به تحول طیف مخاطبان ادبیات تعلیمی فارسی با تکیه بر مرصاد العباد و کتاب احمد)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان و ادلبیات فارسی، دانشگاه گنبد کاووسfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue1
dc.citation.spage51
dc.citation.epage79


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد