نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحیدری, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorدعاگویان, داودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:07:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:07:32Z
dc.date.available1399-07-09T11:07:32Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:07:32Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-05en_US
dc.date.submitted1396-08-14fa_IR
dc.identifier.citationحیدری, حمیدرضا, دعاگویان, داود. (1397). اثربخشی آموزش کنترل رفتارهای هیجان خواهی بر کاهش ارتکاب به رفتارهای پرخطر در رانندگی. فصلنامه علمی راهور, 1397(25), 93-114.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3529
dc.identifier.urihttp://talar.jrl.police.ir/article_18991.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395601
dc.description.abstractزمینه و هدف: مطالعات مختلف به نقش انسان به عنوان مهمترین عامل در مقوله بی نظمی‌های ترافیکی و به ویژه در تخلفات و تصادفات ترافیکی اشاره کرده اند و اصولا در تصادفاتِ جاده ای چهارعامل انسان، جاده و وسیله نقلیه و محیط به عنوان اجزای اصلی شناخته می شوند وکیفیت وکمیت جابجایی ها تحت اثر این سه عامل قرار خواهد گرفت. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کنترل رفتارهای هیجان خواهی بر کاهش ارتکاب به رفتارهای پرخطر در رانندگی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه رانندگان دارای 30 امتیاز منفی در سه ماهه اول سال 1395 به تعداد 102 نفر بوده است در این تحقیق تعداد60نفر از رانندگان دارای30 امتیاز منفی به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دوگروه 30نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. هر دو گروه ابتدا پرسشنامه های هیجان خواهی ساخته زاکرمن (1979)، مقیاس خطر پذیری ساخته زاده محمدی و احمدآبادی (1388)و پرسشنامه رفتار رانندگی ساخته ریسون(1990) تکمیبل کردند سپس گروه آزمایشی در جلسات آموزشی شرکت در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. در پایان دوباره پرسشنامه ها روی هر دو گروه اجرا شد. از آزمون های تحلیل واریانس چند متغیره ،تحلیل رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین عدم تمرکز ،هیجان خواهی و رفتار های پر خطر رابطه معنا داری وجود دارد، هیجان خواهی قدرت پیش بینی رفتار های پر خطر را دارد ولی عدم تمرکز پیش بینی معنا داری برای رفتار های پر خطر در رانندگی نبود، همچنین آموزش کنترل هیجان خواهی و تمرکز بر کاهش ارتکاب رفتار های پر خطر حین رانندگی تاثیر معنی داری دارد. پیشنهادها: پیشنهاد می شود در زمان صدور گواهینامه عامل های روانشناختی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در صدور و یا تمدید گواهینامه ها مد نظر قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent400
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی راهورfa_IR
dc.relation.ispartofTraffic Law Enforcement Research Studiesen_US
dc.subjectتمرکزfa_IR
dc.subjectتصادفات رانندگیfa_IR
dc.subjectهیجان خواهیfa_IR
dc.subjectرفتارهای پرخطرfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش کنترل رفتارهای هیجان خواهی بر کاهش ارتکاب به رفتارهای پرخطر در رانندگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume1397
dc.citation.issue25
dc.citation.spage93
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد