| dc.contributor.author | احدی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | نورائی, رنیان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:03:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:03:16Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:03:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:03:16Z | |
| dc.date.issued | 2014-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-04-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احدی, محمدرضا, نورائی, رنیان. (1393). مطالعه تطبیقی ارتقای ایمنسازی شبکه معابر شهری برای معلولان و افراد کم توان جسمی حرکتی. فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک, 1393(33), 23-44. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4005 | |
| dc.identifier.issn | 2383-3920 | |
| dc.identifier.uri | http://tms.jrl.police.ir/article_18545.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/394121 | |
| dc.description.abstract | آمار سازمان بهداشت جهانی(WHO) بیانگرآن است که حدود 10 درصد جمعیت جهان، دارای معلولیت یا بهنوعی کمتوانی جسمی- حرکتی هستند. طی دهه گذشته، اقداماتی غیرمنسجم و یکپارچه در جهت مناسبسازی ساختمانها و معابر شهری صورت گرفته است. بهعنوان یک قاعده و قانون داخلی و بینالمللی، تمام افراد جامعه در استفاده از تسهیلات و امکانات عمومی دارای حقوق یکسان هستند و برای شکوفایی استعدادها باید امکانات بهصورت مساوی در اختیار آنها قرار گیرد. طبق مادههای 1، 2 و 3 آئیننامه اجرائی، ماده (2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کلیة دستگاههای اجرایی دولتی و سازمانهای غیردولتی با امکانات ساختمانهای با کاربری عمومی مکلفند، قسمتهای مورد استفاده عمومی اماکن و ساختمانها (خصوصی و دولتی) را مطابق ضوابط مربوط افراد دارای معلولیت، مناسبسازی کنند. همچنین طبق ماده 4 آئیننامه مذکور، شهرداریها موظف به تجهیز چراغهای راهنمای معابر عمومی به علائم صوتی، برجستهکردن سطوح پیادهروها نزدیک تقاطعها، ایجاد محل ویژه برای توقف وسایل نقلیه معلولان جسمی و حرکتی و رفع موانع و تطبیق مقررات صدور پروانه با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان هستند. در این پژوهش، پس از بررسی مشکلات و استانداردهای مربوطه، به ارائه راهکارهایی درخصوص مناسبسازی و ایمنسازی شبکه معابر شهری پرداخته میشود. روش تحقیق در این پژوهش، بررسی مطالعات اسنادی و برداشتهای میدانی است. در این راستا ابتدا به معرفی نمونههای اجراشده مناسبسازی معابر برای استفاده معلولان در ایران و جهان پرداخته شده و در نهایت درجهت مناسبسازی فضاهای شهری برای معلولان و افراد کم توان جسمی- حرکتی راهکارهایی ارائه شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 898 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم انتظامی امین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Traffic Management Studies Quarterly of Traffic police Faculty | en_US |
| dc.subject | معلولان | fa_IR |
| dc.subject | ایمنسازی | fa_IR |
| dc.subject | فضاهای شهری | fa_IR |
| dc.subject | افراد کمتوان | fa_IR |
| dc.subject | معابر شهری | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تطبیقی ارتقای ایمنسازی شبکه معابر شهری برای معلولان و افراد کم توان جسمی حرکتی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | ژوهشکده حملونقل دانشگاه علم و صنعت | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی قزوین | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1393 | |
| dc.citation.issue | 33 | |
| dc.citation.spage | 23 | |
| dc.citation.epage | 44 | |