| dc.contributor.author | وفاتبار, جهانگیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسماعیلی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | حاجی تبار فیروزجائی, حسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:02:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:02:15Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:02:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:02:15Z | |
| dc.date.issued | 2019-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-08-31 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | وفاتبار, جهانگیر, اسماعیلی, مهدی, حاجی تبار فیروزجائی, حسن. (1398). رویکرد نظام عدالت کیفری و پلیس در بررسی جرم شناختی فساد اداری. فصلنامه نظارت و بازرسی, 1398(50), 117-140. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-4463 | |
| dc.identifier.uri | http://si.jrl.police.ir/article_94380.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/393761 | |
| dc.description.abstract | فساد اداری از کهنترین جراحات نظام اداری، همزاد دولت و نتیجه تعامل درونی و محیطی بوده و از متن سازمان ظهور کرده است. فساد در همه ابعاد و سطوح آن سه ویژگی فراگیری، زیانبار بودن و قابلیت کنترل را داراست. لذا میتوان قلمرو آن را کاسته و زیانهای آن را محدود کرد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و به شکل کتابخانهای، برای پاسخ به کم و کیف رویکردهای پلیس در بررسی جر مشناختی فساد اداری و تأثیر رویکرد نظام عدالت در پراکندگی و تنوع جر مشناختی این جرم، بررسی علل ظهور فساد اداری و راههای مقابله با آن مورد توجه است. فساد در گستره و حوزه ها و سطوح متنوعی قابل ارتکاب است. وظیفه ضابطان دادگستری تشخیص، کشف و معرفی مرتکبین انواع فساد اداری به مقام قضایی ذیصلاح و پیشگیری از جرم با نظارتهای گردشی در سطح جامعه است. رویکرد پلیس در پیشگیری انتظامی به لحاظ ویژگیهای خود از جمله کنشی، نظم مدار و شهروندمدار بودن از طریق بکارگیری ساختارها، کارکردها و آموزش های نوین و تخصصی میسر است. هدف از این تحول ساختاری در ضابطین دادگستری ایجاد شفافیت و بهره مندی از توان حداکثری نهاد پیشگیری انتظامی یا پلیس در مقابله با فساد اداری و ایفای نقش به نمایندگی از نظام عدالت کیفری در حوزه اداری است. دقت و کارایی قوانین و کمترین تأثیرپذیری آنها از تعاملات خصوصی مسؤولان اداری و مدیران کلان، اختصاص منابع کافی توسط دولت به گروههای هدف )پلیس پیشگیری( برای آموزش و تجهیز ملزومات، پاکسازی درونی پلیس، تدوین چارچوب مسؤولیتی، کنترل مناسب رویه ها برای تضمین عملکرد پلیس، تدوین کدهای اخلاقی برای کارکنان دولت و آموزش حین کار و درونی کردن فرهنگ فسادگریزی و فسادستیزی، ایجاد مکانیزمهای کشف و سرکوب فساد در قانون و تدبیر معکوس کردن ادله اثباتی فساد اداری رویکرد جدیدی است که علیرغم تغایر آن با نظام فعلی اثبات ادعا، بازدهی مناسبی در پاکسازی ریشه فساد اداری دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 307 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | بازرسی کل ناجا | fa_IR |
| dc.publisher | NAJA Inspection Administration | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه نظارت و بازرسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Supervision & Inspection | en_US |
| dc.subject | فساد اداری | fa_IR |
| dc.subject | نظام عدالت کیفری | fa_IR |
| dc.subject | پلیس | fa_IR |
| dc.subject | جرم شناسی | fa_IR |
| dc.title | رویکرد نظام عدالت کیفری و پلیس در بررسی جرم شناختی فساد اداری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1398 | |
| dc.citation.issue | 50 | |
| dc.citation.spage | 117 | |
| dc.citation.epage | 140 | |