| dc.contributor.author | محمودپور, سعید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | بهرامی, هادی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | فرخی, نورعلی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | درتاج, فریبرز | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:44:54Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:44:54Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:44:54Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:44:54Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-12-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-04-12 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1398-01-23 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | محمودپور, سعید, بهرامی, هادی, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. (1397). توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت. فصلنامه علمی  پژوهشنامه تربیتی, 14(57), 121-134. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735.7659 |  | 
| dc.identifier.uri | http://edu.bojnourdiau.ac.ir/article_665417.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/387919 |  | 
| dc.description.abstract | این پژوهش با هدف بررسی توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان هدیه، خرید و عاریه انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستانی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 25 نفر (10 دختر و 15 پسر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه ساختاریافته درباره مفاهیم هدیه (حق با خود بردن شی)، خرید (حق مالکیت بر شی) و عاریه (حق استفاده از شی) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سوالهای مصاحبه توسط متخصصان تایید و پایایی آن با روش مصححان مطلوب گزارش شد. برای تحلیل دادهها از روش آزمون تی تک-نمونهای و نرمافزار SPSS-19 استفاده شد. نتایج نشان داد که کودکان پیشدبستانی درک میکنند که در عاریه فقط حق استفاده از شی را دارند، اما حق مالکیت و بردن شی را با خود ندارند. همچنین در خرید و هدیه حق استفاده، حق مالکیت و حق بردن شی را با خود دارند. علاوه بر آن حق مالکیت و حق با خود بردن در هدیه و خرید به طور معناداری بیشتر از عاریه بود و بین میزان آنها در هدیه و خرید تفاوت معناداری وجود نداشت. بین حق استفاده در هدیه، خرید و عاریه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). با توجه به نتایج توصیه میگردد که به کودکان پیشدبستانی تمایز میان حق استفاده، حق مالکیت و حق با خود بردن بر اساس مفاهیم هدیه، خرید و عاریه آموزش داده شود. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 2216 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی  پژوهشنامه تربیتی | fa_IR | 
| dc.subject | کودکان پیشدبستانی | fa_IR | 
| dc.subject | حق استفاده | fa_IR | 
| dc.subject | حق مالکیت | fa_IR | 
| dc.title | توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 14 |  | 
| dc.citation.issue | 57 |  | 
| dc.citation.spage | 121 |  | 
| dc.citation.epage | 134 |  |