نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشیشه فر, هدیهfa_IR
dc.contributor.authorشفیع آبادی, عبداللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:44:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:44:47Z
dc.date.available1399-07-09T10:44:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:44:47Z
dc.date.issued2017-11-22en_US
dc.date.issued1396-09-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-07en_US
dc.date.submitted1395-10-18fa_IR
dc.identifier.citationشیشه فر, هدیه, شفیع آبادی, عبدالله. (1396). اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر افزایش شادکامی و مسئولیت پذیری و کاهش احساس تنهایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 12(52), 141-160.fa_IR
dc.identifier.issn1735.7659
dc.identifier.urihttp://edu.bojnourdiau.ac.ir/article_535675.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/387880
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی واقعیت‌درمانی بر افزایش مسئولیت‌پذیری و شادکامی و کاهش احساس تنهایی کارکنان موسسه مدرسان شریف بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، گروه کنترل و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل 190 نفر از کارکنان موسسه مدرسان شریف شهر تهران در سال 1395 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای و در دسترس، از میان آن‌ها تعداد 31 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و 16 نفری کنترل جایگزین شدند و در سه مرحله، به پرسشنامه‌های احساس تنهایی راسل و همکاران (1978)، مسئولیت‌پذیری گاف (1987) و شادکامی آرگیل و همکاران (1989) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 7 جلسه نود دقیقه‌ای تحت آموزش‌های واقعیت‌درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده، از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاکی از کاهش معنادار نمره احساس تنهایی و افزایش معنادار نمره مسئولیت‌پذیری و شادکامی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در مرحله پس‌آزمون و پیگیری بود. از آنجا که اجرای برنامه آموزش واقعیت‌درمانی به صورت گروهی منجر به افزایش شادکامی و مسئولیت‌پذیری و کاهش احساس تنهایی کارکنان می‌شود، از این برنامه می‌توان به‌عنوان برنامه‌ای مفید و موثر برای کارمندان موسسات و ادارات استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent643
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتیfa_IR
dc.subjectاحساس تنهاییfa_IR
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectمسئولیت‌پذیریfa_IR
dc.subjectواقعیت‌درمانیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر افزایش شادکامی و مسئولیت پذیری و کاهش احساس تنهاییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد واحد رودهنfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue52
dc.citation.spage141
dc.citation.epage160
nlai.contributor.orcid0000-0002-5420-3669


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد