| dc.contributor.author | شیشه فر, هدیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | شفیع آبادی, عبدالله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:44:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:44:47Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:44:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:44:47Z | |
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-01-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-10-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شیشه فر, هدیه, شفیع آبادی, عبدالله. (1396). اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر افزایش شادکامی و مسئولیت پذیری و کاهش احساس تنهایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 12(52), 141-160. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735.7659 | |
| dc.identifier.uri | http://edu.bojnourdiau.ac.ir/article_535675.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/387880 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی واقعیتدرمانی بر افزایش مسئولیتپذیری و شادکامی و کاهش احساس تنهایی کارکنان موسسه مدرسان شریف بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، گروه کنترل و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل 190 نفر از کارکنان موسسه مدرسان شریف شهر تهران در سال 1395 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و در دسترس، از میان آنها تعداد 31 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و 16 نفری کنترل جایگزین شدند و در سه مرحله، به پرسشنامههای احساس تنهایی راسل و همکاران (1978)، مسئولیتپذیری گاف (1987) و شادکامی آرگیل و همکاران (1989) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 7 جلسه نود دقیقهای تحت آموزشهای واقعیتدرمانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج حاکی از کاهش معنادار نمره احساس تنهایی و افزایش معنادار نمره مسئولیتپذیری و شادکامی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری بود. از آنجا که اجرای برنامه آموزش واقعیتدرمانی به صورت گروهی منجر به افزایش شادکامی و مسئولیتپذیری و کاهش احساس تنهایی کارکنان میشود، از این برنامه میتوان بهعنوان برنامهای مفید و موثر برای کارمندان موسسات و ادارات استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 643 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | احساس تنهایی | fa_IR |
| dc.subject | شادکامی | fa_IR |
| dc.subject | مسئولیتپذیری | fa_IR |
| dc.subject | واقعیتدرمانی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر افزایش شادکامی و مسئولیت پذیری و کاهش احساس تنهایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد واحد رودهن | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 52 | |
| dc.citation.spage | 141 | |
| dc.citation.epage | 160 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-5420-3669 | |