| dc.contributor.author | رادفر, میثم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | غضبانزاده, رضیه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | هنرمند دربادام, منا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | موسوی, محبوبه | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:41:48Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:41:48Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:41:48Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:41:48Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-05-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1398-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2020-02-03 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1398-11-14 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | رادفر, میثم, غضبانزاده, رضیه, هنرمند دربادام, منا, موسوی, محبوبه. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 13(1), 91-104. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2717-1329 |  | 
| dc.identifier.issn | 2717-1337 |  | 
| dc.identifier.uri | http://edu.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_665966.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386859 |  | 
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. برای انتخاب نمونه از میان اعضای جامعه تعداد 50 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روش آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و خوشبینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) بودند که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 90/0 و 94/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث افزایش خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان شد (05/0>P). بر اساس نتایج برای بهبود خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان میتوان اقدام به آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی کرد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 250 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | fa_IR | 
| dc.subject | راهبردهای شناختی و فراشناختی | fa_IR | 
| dc.subject | خودکارآمدی تحصیلی | fa_IR | 
| dc.subject | خوشبینی تحصیلی | fa_IR | 
| dc.title | اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 13 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 91 |  | 
| dc.citation.epage | 104 |  |