نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموسوی, فرانکfa_IR
dc.contributor.authorوشنی, امیرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:41:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:41:01Z
dc.date.available1399-07-09T10:41:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:41:01Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-08-15en_US
dc.date.submitted1395-05-25fa_IR
dc.identifier.citationموسوی, فرانک, وشنی, امیر. (1395). ساخت و تعیین ویژگی‌های روان سنجی (پایایی و روایی) مقیاس اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 10(4), 141-159.fa_IR
dc.identifier.issn2717-1329
dc.identifier.issn2717-1337
dc.identifier.urihttp://edu.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_536477.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386584
dc.description.abstractهدف از تحقیق حاضر ساخت و تعیین ویژگی‌های روانسنجی (پایایی و روایی) و ساختار عاملی تأییدی مقیاس اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی بوده است. بدین منظور یک گروه نمونه از اساتید و دانشجویان دکترای مدیریت آموزشی جهت ارزیابی گویه های استخراج شده از نظریه‌ها و تحقیقات پیشین با روش هدفمند انتخاب گردیدند. اطلاعات گردآوری شده از این طریق مقیاسی ۱۱۴ گویه ای در غالب ۱۲ مؤلفه اخلاق حرفه‌ای بر پایه طیف لیکرت ۵ درجه‌ای نمره گذاری شده به وجود آورد. برای تحلیل عاملی پرسشنامه تعداد ۳۷۵ نفر معلم مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه با روش نمونه برداری تصادفی ساده و با توجه به محاسبه نسبت حجم نمونه به تعداد متغیرهای اندازه گیری انتخاب گردیدند. اعتبار مقیاس اولیه با اجرای آزمایشی به صورت پیش طرح با روش آلفای کرونباخ به دست آمد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با نظر اساتید گروه آموزشی تأیید گردید. برای روایی سازه از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی (pc) و با روش متمایل صورت گرفت. همچنین از نمودار اسکری برای رسیدن به ساختار ساده عوامل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هشت عامل استخراج شده، حدود ۱۴/۶۶ درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می‌نمایند. و عامل اول به تنهایی حدود ۰۹/۱۸ درصد واریانس متغیرها را توجیه نمود. در این پژوهش بار عاملی با ضرایب ۴۰/۰ و بالاتر به عنوان بار عاملی قابل قبول انتخاب گردید. مجموع گویه هایی که با یک عامل همبسته بوده (۶۳ گویه) و تشکیل یک خرده آزمون می‌دادند، با عناوین: اخلاق عدالت محور، اخلاق حمایت محور، اخلاق فکری و بینشی، اخلاق فایده محور، اخلاق آموزش و تدریس، اخلاق ارتقاء و توسعه، اخلاق وظیفه مداری و اخلاق حقوق محوری نامگذاری گردیدند.fa_IR
dc.format.extent371
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه رهبری و مدیریت آموزشیfa_IR
dc.subjectویژگی‌های روانسنجیfa_IR
dc.subjectپایاییfa_IR
dc.subjectرواییfa_IR
dc.subjectاخلاق حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectمدیران آموزشیfa_IR
dc.titleساخت و تعیین ویژگی‌های روان سنجی (پایایی و روایی) مقیاس اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue4
dc.citation.spage141
dc.citation.epage159


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد