نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغفوری, مانداناfa_IR
dc.contributor.authorخداپرست مشهدی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorسلیمی فر, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorکاظمی, مصطفیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:37:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:37:52Z
dc.date.available1399-07-09T10:37:52Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:37:52Z
dc.date.issued2017-12-22en_US
dc.date.issued1396-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-06en_US
dc.date.submitted1395-03-17fa_IR
dc.identifier.citationغفوری, ماندانا, خداپرست مشهدی, مهدی, سلیمی فر, مصطفی, کاظمی, مصطفی. (1396). اندازه‌گیری کارایی خارجی آموزش رسمی و بررسی آثار آن بر رشد اقتصاد ایران طی سال‌های 1392-1354. فصلنامه علمی پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی, 8(29), 31-44.fa_IR
dc.identifier.issn2228-5954
dc.identifier.issn2251-6891
dc.identifier.urihttp://egdr.journals.pnu.ac.ir/article_3105.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/385557
dc.description.abstractپژوهش حاضر به سنجش میزان کارایی خارجی آموزش رسمی و سپس بررسی آثار آن بر رشد اقتصادی در کشور ایران طی سال‌های 1354 تا 1392 می‌پردازد. کارایی خارجی، میزان پاسخگویی نظام آموزشی به نظام اجتماعی در ابعاد فردی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. روش انجام تحقیق برای اندازه‌گیری کارایی نسبی، روش تحلیل پوششی داده‌های پویا با ماهیت ورودی محور و بازده ثابت به مقیاس می‌باشد و با استفاده از روش اندرسون-پیترسون (AP) واحدهای کارا رتبه‌بندی می‌شوند. با استفاده از روش اقتصادسنجی GMM اقدام به بررسی تأثیر شاخص کارایی آموزش بر رشد اقتصادی می‌شود. نتایج بیانگر آن است که میزان کارایی خارجی آموزش در 85 درصد از سال‌های مورد بررسی تحقق یافته است. نهاده‌ها به ترتیب اثرگذاری بر نمره کارایی خارجی آموزش عبارتند از عدالت آموزشی، زیرساخت‌های فناوری، مخارج آموزش و کیفیت آموزش. ستانده‌ها به ترتیب اثرگذاری بر نمره کارایی عبارتند از آزادی، حفظ محیط زیست، پایداری و استحکام خانواده. برای واحدهای ناکارا، بیشترین کمبود ستانده مربوط به امنیت است و بیشترین مازاد نهاده مربوط به مخارج آموزش است. کارایی خارجی آموزش، نیروی کار و سرمایه اثر مثبت و معنی‌دار بر رشد اقتصاد ایران دارد و کارایی خارجی آموزش علت رشد اقتصادی است.fa_IR
dc.format.extent241
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.publisherPayame Noor University, Iran.en_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Journal of Economic Growth and Development Researchen_US
dc.subjectکارایی خارجیfa_IR
dc.subjectرشد اقتصادیfa_IR
dc.subjectتحلیل پوششی داده‌هاfa_IR
dc.subjectGMMfa_IR
dc.subjectعلّیت گرانجرfa_IR
dc.subjectبهره‌وری کل عوامل تولیدfa_IR
dc.titleاندازه‌گیری کارایی خارجی آموزش رسمی و بررسی آثار آن بر رشد اقتصاد ایران طی سال‌های 1392-1354fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeفصلنامه پژوهش های رشد توسعه اقتصادیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترا اقتصاد توسعه دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار اقتصاد دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد اقتصاد دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد مدیریت منابع انسانی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue29
dc.citation.spage31
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد