نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorویسکرمی, حسنعلیfa_IR
dc.contributor.authorسبزیان, سعیدهfa_IR
dc.contributor.authorپیرجاوید, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorگراوند, هوشنگfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:22:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:22:10Z
dc.date.available1399-07-09T10:22:10Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:22:10Z
dc.date.issued2014-08-23en_US
dc.date.issued1393-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-02-05en_US
dc.date.submitted1393-11-16fa_IR
dc.identifier.citationویسکرمی, حسنعلی, سبزیان, سعیده, پیرجاوید, فاطمه, گراوند, هوشنگ. (1393). بررسی رابطه بین ادراک از سبک‌های فرزندپروری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 2(5), 81-94.fa_IR
dc.identifier.issn2345-6523
dc.identifier.issn2345-6531
dc.identifier.urihttp://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1376.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/380298
dc.description.abstractدر چند دهه اخیر، ایجاد و پرورش مهارت‌های یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان به یکی از اهداف آموزشی تبدیل شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ادراک از سبک‌های فرزندپروری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بودند. از جامعه آماری مذکور نمونه‌ای به حجم 352 نفر (30 درصد مرد و 70 درصد زن) به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده مقیاس، سبک‌های فرزندپروری بامریند و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، از روش‌های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس چندمتغیره) نیز استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سبک فرزندپروری مستبدانه با راهبردهای شناختی و خودتنظیمی دارای رابطه منفی و معنی‌داری است اما بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطه مثبت و معنی‌داری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که فقط سبک فرزندپروری مقتدرانه سهم قابل ملاحظه‌ای در پیش‌بینی نمره راهبردهای خودتنظیمی و شناختی دارد. همچنین نتایج آزمون مانووا نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ سبک فرزندپروری مقتدرانه، راهبردهای شناختی و راهبردهای خودتنظیمی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. اما بین دانشجویان گروه‌های آموزشی مختلف فقط از لحاظ راهبردهای خودتنظیمی تفاوت معنی‌دار بود. باید از نتایج این تحقیق والدین را آگاه نمود و سبک صحیح فرزندپروری را به صورت جزوه، کارگاه آموزشی، جلسات خاص و غیره به آن‌ها آموزش داد.fa_IR
dc.format.extent261
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.publisherPayame Noor Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازیfa_IR
dc.relation.ispartofResearch in School and Virtual Learningen_US
dc.subjectراهبردهای یادگیری خودتنظیمیfa_IR
dc.subjectراهبردهای شناختیfa_IR
dc.subject‌ سبک‌های فرزندپروریfa_IR
dc.titleبررسی رابطه بین ادراک از سبک‌های فرزندپروری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه لرستانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای رشته روان‌شناسی تربیتی دانشگاه لرستانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای رشته روان‌شناسی تربیتی دانشگاه لرستانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue5
dc.citation.spage81
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد