| dc.contributor.author | ویسکرمی, حسنعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | سبزیان, سعیده | fa_IR |
| dc.contributor.author | پیرجاوید, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | گراوند, هوشنگ | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:22:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:22:10Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:22:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:22:10Z | |
| dc.date.issued | 2014-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-02-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-11-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ویسکرمی, حسنعلی, سبزیان, سعیده, پیرجاوید, فاطمه, گراوند, هوشنگ. (1393). بررسی رابطه بین ادراک از سبکهای فرزندپروری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 2(5), 81-94. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6523 | |
| dc.identifier.issn | 2345-6531 | |
| dc.identifier.uri | http://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1376.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/380298 | |
| dc.description.abstract | در چند دهه اخیر، ایجاد و پرورش مهارتهای یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان به یکی از اهداف آموزشی تبدیل شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ادراک از سبکهای فرزندپروری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بودند. از جامعه آماری مذکور نمونهای به حجم 352 نفر (30 درصد مرد و 70 درصد زن) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده مقیاس، سبکهای فرزندپروری بامریند و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، از روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس چندمتغیره) نیز استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سبک فرزندپروری مستبدانه با راهبردهای شناختی و خودتنظیمی دارای رابطه منفی و معنیداری است اما بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که فقط سبک فرزندپروری مقتدرانه سهم قابل ملاحظهای در پیشبینی نمره راهبردهای خودتنظیمی و شناختی دارد. همچنین نتایج آزمون مانووا نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ سبک فرزندپروری مقتدرانه، راهبردهای شناختی و راهبردهای خودتنظیمی تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین دانشجویان گروههای آموزشی مختلف فقط از لحاظ راهبردهای خودتنظیمی تفاوت معنیدار بود. باید از نتایج این تحقیق والدین را آگاه نمود و سبک صحیح فرزندپروری را به صورت جزوه، کارگاه آموزشی، جلسات خاص و غیره به آنها آموزش داد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 261 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.publisher | Payame Noor University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Research in School and Virtual Learning | en_US |
| dc.subject | راهبردهای یادگیری خودتنظیمی | fa_IR |
| dc.subject | راهبردهای شناختی | fa_IR |
| dc.subject | سبکهای فرزندپروری | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه بین ادراک از سبکهای فرزندپروری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 81 | |
| dc.citation.epage | 94 | |