نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفروغی, مهساfa_IR
dc.contributor.authorباقری, فریبرزfa_IR
dc.contributor.authorاحدی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorمظاهری, محمدعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:15:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:15:34Z
dc.date.available1399-07-09T10:15:34Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:15:34Z
dc.date.issued2018-01-21en_US
dc.date.issued1396-11-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-09en_US
dc.date.submitted1396-11-20fa_IR
dc.identifier.citationفروغی, مهسا, باقری, فریبرز, احدی, حسن, مظاهری, محمدعلی. (1396). اثربخشى مداخله آموزشی غنی‌سازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان در دوران باردارى بر رضایت زناشویی زوجین پس از تولد اولین فرزند. مشاوره و روان درمانی خانواده, 7(2), 55-81.fa_IR
dc.identifier.issn2251-6654
dc.identifier.issn2588-3542
dc.identifier.urihttp://fcp.uok.ac.ir/article_57510.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/378020
dc.description.abstractتولد اولین فرزند به‌عنوان یک رویداد تنش‌زا می­تواند مایه ترس و خشم پدرومادر و آشفتگی رابطه آن‌ها گردد. هدف این پژوهش، تدوین بسته آموزشی غنی­سازی زندگی زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان و بررسی اثربخشی آن بر رضایت زناشویی زوجین پس از تولد اولین فرزند بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی است و با بکار بستن طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه و پیگیری دوماهه انجام شد. جامعه آماری زوجین مراجعه‌کننده به بیمارستان­ها و مطب­های خصوصی پزشکان زنان و زایمان مناطق (3) و (10) شهر تهران 1395 بود. نمونه پژوهش 28 زن و شوهر (56 نفر) بود که به‌صورت در دسترس، گزینش و به‌تصادف در دو گروه 28 نفری آزمایش (14 زوج) و گروه گواه (14 زوج) گمارده شدند. گروه آزمایش در نُه نشست هفتگی سه ساعته مداخله آموزشی غنی‌سازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان به‌صورت زوجی شرکت کردند و برای گروه گواه در آن هنگام مداخله­ای صورت نگرفت. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ 1989 و پرسشنامه اطلاعات فردی و سنجه شیوه‌های دل‌بستگی بزرگ‌سالان هازان و شیور 1987 بکار برده شد. برآیند تحلیل واریانس چندمتغیری نمرات اختلافی (پیش‌آزمون-پس‌آزمون) نشان داد مداخله آموزشی غنی‌سازی زندگی زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان بر رضایت زناشویی زوجین (83/129=F و 001/0>P) و مؤلفه‌های حل تعارض (18/95=F و 001/0>P)، رضایت از ارتباط با دوستان (38/99=F و 001/0>P)، ارتباط زوجین (03/41=F و 001/0>P)، زمینه‌های شخصیتی (66/15=F و 001/0>P)، فعالیت‌های هنگام‌ فراغت (03/41=F و 001/0>P) و فرزند پروری (26/14=F و 001/0>P). در دوران بارداری مادران اثربخش است. همچنین برآیندهای تحلیل آزمون پیگیری نشان داد میان مرحله‌ پیگیری و پیش‌آزمون تفاوت معنی‌دار وجود دارد و این روشنگر ماندگاری تأثیر مداخله است. ازاین‌رو آموزش بسته غنی‌سازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان در ماه­های 3 تا 6 بارداری مادران در بیمارستان­ها، مراکز بهزیستی و درمانگاه‌های مشاوره برای افزایش رضایت زناشویی زوجین تازه والد در دوران بارداری و پس از تولد فرزند پیشنهاد می­شود.fa_IR
dc.format.extent829
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه کردستانfa_IR
dc.publisherUniversity of Kurdistanen_US
dc.relation.ispartofمشاوره و روان درمانی خانوادهfa_IR
dc.relation.ispartofFamily Counseling and Psychotherapyen_US
dc.subjectهیجانfa_IR
dc.subjectرضایتfa_IR
dc.subjectزناشوییfa_IR
dc.subjectغنی سازیfa_IR
dc.titleاثربخشى مداخله آموزشی غنی‌سازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان در دوران باردارى بر رضایت زناشویی زوجین پس از تولد اولین فرزندfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران شماره تماس: 989121938277 + کد پستی: 1477893855 Email:f.bagheri@srbiau.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد روانشناسی، ریاست گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد روانشناسی و ریاست دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue2
dc.citation.spage55
dc.citation.epage81


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد