| dc.contributor.author | فروغی, مهسا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | باقری, فریبرز | fa_IR | 
| dc.contributor.author | احدی, حسن | fa_IR | 
| dc.contributor.author | مظاهری, محمدعلی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:15:34Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:15:34Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:15:34Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:15:34Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-01-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-11-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-02-09 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-11-20 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | فروغی, مهسا, باقری, فریبرز, احدی, حسن, مظاهری, محمدعلی. (1396). اثربخشى مداخله آموزشی غنیسازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان در دوران باردارى بر رضایت زناشویی زوجین پس از تولد اولین فرزند. مشاوره و روان درمانی خانواده, 7(2), 55-81. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2251-6654 |  | 
| dc.identifier.issn | 2588-3542 |  | 
| dc.identifier.uri | http://fcp.uok.ac.ir/article_57510.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/378020 |  | 
| dc.description.abstract | تولد اولین فرزند بهعنوان یک رویداد تنشزا میتواند مایه ترس و خشم پدرومادر و آشفتگی رابطه آنها گردد. هدف این پژوهش، تدوین بسته آموزشی غنیسازی زندگی زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان و بررسی اثربخشی آن بر رضایت زناشویی زوجین پس از تولد اولین فرزند بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی است و با بکار بستن طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دوماهه انجام شد. جامعه آماری زوجین مراجعهکننده به بیمارستانها و مطبهای خصوصی پزشکان زنان و زایمان مناطق (3) و (10) شهر تهران 1395 بود. نمونه پژوهش 28 زن و شوهر (56 نفر) بود که بهصورت در دسترس، گزینش و بهتصادف در دو گروه 28 نفری آزمایش (14 زوج) و گروه گواه (14 زوج) گمارده شدند. گروه آزمایش در نُه نشست هفتگی سه ساعته مداخله آموزشی غنیسازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان بهصورت زوجی شرکت کردند و برای گروه گواه در آن هنگام مداخلهای صورت نگرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ 1989 و پرسشنامه اطلاعات فردی و سنجه شیوههای دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور 1987 بکار برده شد. برآیند تحلیل واریانس چندمتغیری نمرات اختلافی (پیشآزمون-پسآزمون) نشان داد مداخله آموزشی غنیسازی زندگی زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان بر رضایت زناشویی زوجین (83/129=F و 001/0>P) و مؤلفههای حل تعارض (18/95=F و 001/0>P)، رضایت از ارتباط با دوستان (38/99=F و 001/0>P)، ارتباط زوجین (03/41=F و 001/0>P)، زمینههای شخصیتی (66/15=F و 001/0>P)، فعالیتهای هنگام فراغت (03/41=F و 001/0>P) و فرزند پروری (26/14=F و 001/0>P). در دوران بارداری مادران اثربخش است. همچنین برآیندهای تحلیل آزمون پیگیری نشان داد میان مرحله پیگیری و پیشآزمون تفاوت معنیدار وجود دارد و این روشنگر ماندگاری تأثیر مداخله است. ازاینرو آموزش بسته غنیسازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان در ماههای 3 تا 6 بارداری مادران در بیمارستانها، مراکز بهزیستی و درمانگاههای مشاوره برای افزایش رضایت زناشویی زوجین تازه والد در دوران بارداری و پس از تولد فرزند پیشنهاد میشود. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 829 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه کردستان | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Kurdistan | en_US | 
| dc.relation.ispartof | مشاوره و روان درمانی خانواده | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Family Counseling and Psychotherapy | en_US | 
| dc.subject | هیجان | fa_IR | 
| dc.subject | رضایت | fa_IR | 
| dc.subject | زناشویی | fa_IR | 
| dc.subject | غنی سازی | fa_IR | 
| dc.title | اثربخشى مداخله آموزشی غنیسازی زندگى زناشویی با رویکرد متمرکز بر هیجان در دوران باردارى بر رضایت زناشویی زوجین پس از تولد اولین فرزند | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران 
شماره تماس: 989121938277 +   کد پستی: 1477893855   Email:f.bagheri@srbiau.ac.ir | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد روانشناسی، ریاست گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد روانشناسی و ریاست دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 7 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 55 |  | 
| dc.citation.epage | 81 |  |