| dc.contributor.author | احمدی, محمد زمان | fa_IR |
| dc.contributor.author | داودی, سیدرسول | fa_IR |
| dc.contributor.author | شرافتی, ایوب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:40:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:40:58Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T09:40:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T09:40:58Z | |
| dc.date.issued | 2018-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-10-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-07-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدی, محمد زمان, داودی, سیدرسول, شرافتی, ایوب. (1397). مکانیابی ایستگاههای راهنمایی و رانندگی با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی و روش(F.AHP) در سطح شهر گرگان. فصلنامه علمی دانش انتظامی گلستان, 9(34), 67-98. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://golestan.jrl.police.ir/article_20245.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/366580 | |
| dc.description.abstract | در مسائل مکانیابی ایستگاههای پلیس راهور به خصوص در ابعاد بزرگ اهمیت ویژه ای دارد. یکی از مهمترین زمینههای مکانیابی مراکز پلیس راهور، تعیین محل مناسب جهت خدماترسانی به حادثهدیدگان تصادفات و بحرانهای شهری است. فقدان ضوابط، مقررات کافی، عدم طرح آموزش، خدماترسانی به شهروندان، عدم رعایت قوانین ترافیکی و کمبود اعتبارات کافی باعث تأخیر و یا دیر رسیدن عوامل راهور در سطح شهرها میشود. در این تحقیق با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی و از تلفیق دو روش(F.AHP)برای تعیین مکان بهینهی ایستگاههای راهور در سطح شهر گرگان استفاده شده است. در این طرح موقعیتهای مکانی تصادفات فوتی سه سال(93، 94 و 95) و همچنین نقشههایی از قبیل: تراکم جمعیت، مختصات مراکز ایستگاهها، شاهراهها(ورودی وخروجی شهر)، شبکهی ترافیک، نزدیکی به مراکز خدماترسانی و... به کار برده شده است. با توجه به این که تصادفات فوتی بین سال 95 تا 93 رو به کاهش است، با این حال نیاز به ایستگاههای بیشتر برای خدماترسانی بهتر وجود دارد. تک تک نقشههای گفته شده در بالا را وارد نرمافزار Arc Gisکرده و بر اساس نظر کارشناسان GIS نقشههای مربوطه را ارزشگذاری میکنیم(عدد میدهیم) و در مرحلهی بعدی با استفاده از روش(F.AHP) به آنها وزن میدهیم. سپس همهی نقشهها را با هم تلفیق کرده و یک نقشهی خروجی به دست میآوریم. این نقشه نشان میدهد که 5 ایستگاه راهور موجود در سطح شهر گرگان با توجه به پارامترهای در نظر گرفته شده در مکان مناسبی قرار دارند؛ ولی برای خدماترسانی بهتر به شهروندان نیازمند تأسیس 5 ایستگاه دیگر در مکانهایی؛ مانند: میدان مفتح(برای روانسازی ترافیک و بررسی تصادفات)، بلوار الغدیر(برای روانسازی ترافیک و بررسی تصادفات نیمی از خیابان صیاد)، خیابان رسالت(برای بررسی تصادفات)، میدان مدرس(برای روانسازی ترافیک و بررسی تصادفات)، میدان دخانیات(برای روانسازی ترافیک و بررسی تصافات نیمی از خیابان صیاد هستیم. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1849 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | فرماندهی انتظامی استان گلستان - دفتر تحقیقات کاربردی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی دانش انتظامی گلستان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Golestan police science quarterly Journal | en_US |
| dc.subject | ایستگاههای پلیس راهور | fa_IR |
| dc.subject | سیستم اطلاعات مکانی | fa_IR |
| dc.subject | مکانیابی | fa_IR |
| dc.subject | روش فازی ای اچ پی | fa_IR |
| dc.title | مکانیابی ایستگاههای راهنمایی و رانندگی با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی و روش(F.AHP) در سطح شهر گرگان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری عمران ترافیک و عضو هیأت علمی دانشگاه جامع گلستان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری علوم راهبردی مدیریت بحران دانشگاه عالی دفاع ملی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 34 | |
| dc.citation.spage | 67 | |
| dc.citation.epage | 98 | |