نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorداداش پور, هاشمfa_IR
dc.contributor.authorتدین, سپیدهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:39:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:39:04Z
dc.date.available1399-07-09T09:39:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:39:04Z
dc.date.issued2016-02-20en_US
dc.date.issued1394-12-01fa_IR
dc.date.submitted2014-07-31en_US
dc.date.submitted1393-05-09fa_IR
dc.identifier.citationداداش پور, هاشم, تدین, سپیده. (1394). تحلیل نقش الگوهای سفر در ساختاریابی فضایی مناطق کلان شهری: مورد مطالعاتی منطقه کلان شهری تهران. مجله آمایش جغرافیایی فضا, 5(18), 64-86.fa_IR
dc.identifier.issn2538-5739
dc.identifier.issn2538-4821
dc.identifier.urihttp://gps.gu.ac.ir/article_13816.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/365941
dc.description.abstractدر دهه‌های اخیر الگوهای رشد و توسعه مناطق کلانشهری دستخوش تغییرات زیادی شده است. این تغییرات در حال ایجاد فضاهایی هستند که به طور فزاینده‌ای ناپیوسته، پراکنده و چند پاره بوده و بر نحوه جابه‌جایی‌های افراد و جریان سفر آن‌ها بسیار مؤثر است. در این میان چگونگی وقوع الگوهای سفر برای انواع مختلف فعالیت‌های انسانی نقش عمده‌ای در ساختاریابی فضایی مناطق کلانشهری دارند. در این مقاله با بهره‌گیری از روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از ابزار تحلیل شبکه به تحلیل نقش الگوهای سفر در ساختاریابی فضایی منطقه کلانشهری تهران در مقاطع زمانی 1375 و 1385 پرداخته شده است تا با فهم ساختار فضایی منطقه بتوان به ارائه راهکارهایی برای توسعه آتی و بهبود عملکردهای اقتصادی، اجتماعی و آمایش منطقه کلان شهری پرداخت. نتایج یافته ها نشان می‌دهد که الگوی غالب جریان‌های سفر در منطقه کلانشهری تهران به صورت متمرکز بوده و عدم توزیع متناسب جمعیت و خدمات در سطح منطقه، نظام شبکه‌ای نامتعادلی را رقم زده و نوعی واگرایی و عدم یکپارچگی در منطقه را بوجود آورده است. اما با توجه به تحلیل‌های مرتبط با شبکه از جمله آنتروپی، می توان شواهدی از شکل گیری الگوی چندمرکزی در منطقه را بدست آورد. بنابراین، لازم است نظامی تعریف شود که از نظر ویژگی‌های توپوگرافی، توپولوژیکی و عملکرد شبکه و همچنین از نظر توزیع متناسب جمعیت و خدمات در سطح منطقه هماهنگی و یکپارچگی فضایی و عملکردی لازم را ایجاد کند. به این ترتیب که زمینه‌های اقتصادی مکمل مراکز مسلط ایجاد شده؛ تا از آن طریق ظرفیت‌های شکل‌گیری نظام چندمرکزی شناسایی شده در محدوده بالفعل شود. در گرو چنین ساختاری می‌توان شاهد انسجام فضایی-عملکردی در سطح منطقه و همچنین توسعه یکپارچه و متعادل فضایی بود.fa_IR
dc.format.extent4490
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه گلستانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله آمایش جغرافیایی فضاfa_IR
dc.relation.ispartofGeographical Planning of Spaceen_US
dc.subjectساختاریابی فضاییfa_IR
dc.subjectالگوهای سفرfa_IR
dc.subjectتحلیل شبکهfa_IR
dc.subjectمنطقه کلانشهریfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.titleتحلیل نقش الگوهای سفر در ساختاریابی فضایی مناطق کلان شهری: مورد مطالعاتی منطقه کلان شهری تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشدfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue18
dc.citation.spage64
dc.citation.epage86


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد