| dc.contributor.author | قالیباف, محمد اخوان | fa_IR | 
| dc.contributor.author | رضوی, مجتبی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T09:38:24Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T09:38:24Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T09:38:24Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T09:38:24Z |  | 
| dc.date.issued | 2019-01-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-11-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-03-26 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-01-06 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | قالیباف, محمد اخوان, رضوی, مجتبی. (1397). معیاری ساده برای پهنهبندی حساسیت زمین به رخداد فروچاله در مطالعات پایه شبکههای خطوط ریلی و انتقال نیرو در ابرکوه یزد. کاوش های جغرافیایی مناطق بیابانی, 6(2), 49-79. doi: 10.29252/grd.2018.1473 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2345-332X |  | 
| dc.identifier.issn | 2588-7009 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.29252/grd.2018.1473 |  | 
| dc.identifier.uri | http://grd.yazd.ac.ir/article_1473.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/365716 |  | 
| dc.description.abstract | این مطالعه در دشت آبرفتی مخروط افکنهای ابرکوه انجام شد. اهمیت موضوع مطالعه در رخداد فرونشست، که در ابعاد تا یک دهم هکتار و با عمق تا حدود ده متر است، چنان میباشد که در غالب موارد این پدیده نهان و در زیر سطح خاک پدید آمده است. هدف از این مطالعه پیدا نمودن معیار ساده از چند شاخص معدود با نمونهبرداری از سطح زمین جهت تشخیص استعداد زمین به فروچاله به منظور مدیریت در کاربری اراضی است. در این تحقیق از شیوههای تلفیقی مشاهدات سطحی اراضی تا روشهای کمی برداشتهای ژئوالکتریک و آزمایشات معمول شیمی و فیزیک خاک استفاده گردید. مسیری به طول 400 متر در طول فروچالههای ابرکوه با دستگاه ژئوالکتریک بررسی و حفرات کوچک و بزرگ زیر سطحی شناسایی و تصویری از نقاط حساس به نشست تهیه گردید. سپس در راستای مسیر ژئوالکتریک و با اختلاف میکرورلیف موجود در منطقه نمونههایی از عمق 0 تا 30 سانتیمتری تهیه شد. از میانگین سه شاخص هدایت الکتریکی، فراوانی یونهای موثر در واگرایی، از نسبتهای یک به پنج خاک و آب، و حد روانی، معیار تشخیص خطر فرونشست بدست آمد و نقشه پهنهبندی حساسیت ترسیم شد. با ارزیابی وضعیت خطوط ریلی در حال احداث یزد – اقلید و شبکه دکلهای انتقال نیرو مشخص گردید که تقریبا تمامی خط ریلی در محدوده ابرکوه و بخشی از مسیر دکلهای برق از محدوده با حساسیت بیشینه یا بسیار شدید عبور داده شده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 1001 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه یزد | fa_IR | 
| dc.publisher | Yazd University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | کاوش های جغرافیایی مناطق بیابانی | fa_IR | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.29252/grd.2018.1473 |  | 
| dc.subject | معیار تشخیص | fa_IR | 
| dc.subject | کمینه شاخصها | fa_IR | 
| dc.subject | پهنهبندی رخداد فروچاله | fa_IR | 
| dc.subject | راه آهن | fa_IR | 
| dc.subject | دکل برق | fa_IR | 
| dc.title | معیاری ساده برای پهنهبندی حساسیت زمین به رخداد فروچاله در مطالعات پایه شبکههای خطوط ریلی و انتقال نیرو در ابرکوه یزد | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار علوم خاک، دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی، دانشگاه یزد، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد علوم خاک، دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی، دانشگاه یزد، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 6 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 49 |  | 
| dc.citation.epage | 79 |  |