نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلیپور, حسنfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, نداfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:23:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:23:18Z
dc.date.available1399-07-09T09:23:18Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:23:18Z
dc.date.issued2018-05-22en_US
dc.date.issued1397-03-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-22en_US
dc.date.submitted1396-04-31fa_IR
dc.identifier.citationعلیپور, حسن, علیزاده, ندا. (1397). دیدگاه مدیران و کارکنان مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در زمینه اصلاح ساختار اداری بر اساس مؤلفه‌های سازمان چابک. علوم ترویج و آموزش کشاورزی, 14(1), 131-149.fa_IR
dc.identifier.urihttp://www.iaeej.ir/article_68851.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/360604
dc.description.abstractیکیازمهم‌ترینحوزه‌هاییکهاجراییشدنجهاداقتصادیدر آن لازم به نظر می‌رسد،تحولدر نظاماداریاستچراکهمدیرانسازمان‌هاجزبابرخورداریازیک سیستماداریچابک، منعطف و کارا، نمی‌توانندفضایمناسبیرا کهشایستهارباب‌رجوعوشهروندانباشد،فراهمنمایند.ازاین‌رو هدف از انجام این تحقیق، بررسی دیدگاه مدیران و کارکنان مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی درزمینه‌ی اصلاح ساختار اداری بر اساس مؤلفه‌های سازمان چابک می‌باشد که با استفاده از روش توصیفی- همبستگی انجام‌ شده است. جامعه آماری این تحقیق را سه گروه مدیران مراکز تحقیقاتی و آموزشی در استان‌های قم، مرکزی، فارس و یزد (N<sub>1</sub>=40)، اعضای هیأت‌علمی و کارکنان مراکز (N<sub>2</sub>=523) تشکیل می‌دهند که از بین آن‌ها 220 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند و درنهایت 165 پرسشنامه جمع‌آوری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه، به‌عنوان ابزار تحقیق جمع‌آوری شد و روایی ظاهری و محتوای آن توسط کمیته مستقر در دفتر نوسازی و تحول اداری و تعدادی از مدیران سازمان تحقیقات کشاورزی بررسی شد. به‌منظور مشخص نمودن پایایی ابزار تحقیق، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای بخش‌های مختلف پرسشنامه بین 0/91 – 0/85 به دست آمد. نتایج این تحقیق در بخش آمار توصیفی، مشخص نمود که اکثریت مدیران از وضعیت اصلاحات ساختاری در مراکزشان رضایت داشتند درحالی‌که میزان رضایت اکثریت کارکنان از وضعیت اصلاحات، در حد متوسط بود. همچنین کارکنان و مدیران اعتقاد داشتند پس از اصلاحات، سرعت روند انجام امور، یکپارچه‌سازی فرآیندها و همکاری میان کارکنان به نسبت قبل از اصلاحات، بهبودیافته است. بر همین اساس، همبستگی معنی‌داری بین متغیرهای شش‌گانه تأثیرگذار بر چابک سازی سازمانی (میزان توجه به شایستگی‌های کارکنان، سرعت روند انجام امور، عملکرد کارکنان، سطح تعاملات و همکاری، شرایط کاری و یکپارچگی امور) و اصلاحات ساختاری در مراکز تحقیقاتی و آموزشی به دست آمد. نتایج به‌دست‌آمده از مدل معادلات ساختاری نیز مشخص نمود که دو مؤلفه شرایط کاری و یکپارچه‌سازی در انجام امور، توانستند اثر معنی‌دار و مستقیمی بر اصلاحات ساختار اداری مراکز تحقیقاتی و آموزشی داشته باشند.fa_IR
dc.format.extent398
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofعلوم ترویج و آموزش کشاورزیfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Agricultural Extension and Education Journalen_US
dc.subjectاصلاح ساختار اداریfa_IR
dc.subjectسازمان چابکfa_IR
dc.subjectمراکز تحقیقات کشاورزیfa_IR
dc.subjectمراکز آموزش کشاورزیfa_IR
dc.titleدیدگاه مدیران و کارکنان مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در زمینه اصلاح ساختار اداری بر اساس مؤلفه‌های سازمان چابکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزیfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue1
dc.citation.spage131
dc.citation.epage149


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد