نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-09T08:48:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:48:59Z
dc.date.available1399-07-09T08:48:59Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:48:59Z
dc.date.issued2009-04-21en_US
dc.date.issued1388-02-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-03en_US
dc.date.submitted1395-02-14fa_IR
dc.identifier.citation(1388). اثر رقابت‌مندی بر رشد اقتصادی با رویکرد الگوی رشد درونزا. پژوهشهای اقتصادی ایران, 13(38), 97-132.fa_IR
dc.identifier.issn1726-0728
dc.identifier.issn2476-6445
dc.identifier.urihttp://ijer.atu.ac.ir/article_3516.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/349021
dc.description.abstract<em>نرخ رشد اقتصادی از جمله مواردی است که مورد توجه اغلب نخبگان علم اقتصادی است؛ زیرا نرخ رشد اقتصادی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر رفاه اجتماعی انسان‌ها است. لیکن با وجود اهمیت بسیار زیاد آن، عوامل تعیین‌کننده نرخ رشد یک کشور هنوز یکی از بزرگترین رازهای اقتصاد است. یکی از مباحث مهم در توضیح‌دهندگی رشد اقتصادی، استراتژی‌های تجاری است. به بیان دیگر، اثر تجارت بر رشد  از مباحث مهم ادبیات رشد و تجارت محسوب می‌شود. در این راستا نظریات مزیت بسیار حایز اهمیت هستند و با بررسی روند تکامل نظرات مزیت، در انتهای دهه 1990 نظریه ‌مزیت رقابتی و رقابت‌مندی (رقابت‌پذیری) مطرح شده است. در این پژوهش سعی کرده‌ایم تا با استفاده از یک الگوی رشد درونزا، اثر رقابت‌مندی بر رشد اقتصادی را مورد بررسی قرار ‌دهیم. در تعیین یک شاخص ترکیبی برای نشان‌دادن رقابت‌مندی ضمن توجه به عوامل تعیین‌کننده آن، به این امر نیز توجه کرده‌ایم که شاخص‌های یاد‌شده بر کدامیک از مؤلفه‌های تابع تولید تأثیر می‌گذارند. بدین‌روی پس از معرفی سه شاخص رقابت‌مندی کار، سرمایه و تکنولوژی، برای 57 کشور جهان در دوره 1995 تا 2003 (که بر اساس تقسیم‌بندی بانک جهانی به چهار گروه به لحاظ درآمدی تقسیم می‌شوند)، مدل رشد را با درج این شاخص‌ها پردازش کرده‌ایم. برای برازش مدل‌ها از سه شکل تابع تولید (پیشرفت فنی ضرب شونده در نیروی کار‌، پیشرفت فنی ضرب شونده در سرمایه فیزیکی و پیشرفت فنی به شکل خنثی هیکس) و روش </em><em>Panel Data </em><em> استفاده‌کرده‌ایم. تمامی مدل‌ها اثر مثبت رقابت‌مندی بر رشد اقتصادی را مورد تأیید قرارمی‌دهد.</em>   <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent505
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهشهای اقتصادی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Economic researchen_US
dc.subjectرقابت‌مندی(رقابت‌پذیری)‌fa_IR
dc.subjectمزیت نسبی پویا‌fa_IR
dc.subjectمزیت رقابتیfa_IR
dc.subjectرشد درونزا‌fa_IR
dc.subjectداده‌های پانلfa_IR
dc.titleاثر رقابت‌مندی بر رشد اقتصادی با رویکرد الگوی رشد درونزاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume13
dc.citation.issue38
dc.citation.spage97
dc.citation.epage132


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد