| dc.contributor.author | ارمغان, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:37:21Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:37:21Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:37:21Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:37:21Z | |
| dc.date.issued | 2015-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-10-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-08-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ارمغان, مریم. (1394). معناسازی برای خانه؛ زندگی روزمره تهران در فیلمهای سینمایی. پژوهشهای انسانشناسی ایران, 5(2), 51-73. doi: 10.22059/ijar.2015.59018 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-8193 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/ijar.2015.59018 | |
| dc.identifier.uri | https://ijar.ut.ac.ir/article_59018.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/345023 | |
| dc.description.abstract | معنا، مدلول و مضمون هر چیز است و تداعیای که در پس آن برای ذهن ایجاد میشود. هدف پژوهش حاضر، یافتن معنای خانه و مؤلفههای شکلدهنده آن در زندگی روزمره زیستکنندگان خانه است. مقاله حاضر سعی دارد بر همین مبنا و با مطالعه خانههای بازنماییشده در چهار فیلم سینمایی مربوط به تهران که طی سالهای 1391-1387 در شبکه سینمای خانگی توزیع شدهاند، فرآیند معناسازی برای خانه و مؤلفههای اصلی آن را استخراج کند. به این منظور، فیلمهای «سر به مهر»، «حوالی اتوبان»، «سعادتآباد» و «اینجا بدون من» انتخاب و با روش گراندد تئوری، مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش، گویای آن است که نظام معناساز برای خانه، در تجربه تهران روایتشده در فیلمها متشکل از پنج مؤلفه «ادراک حسی»، «نشانهها و نمادها»، «روابط اجتماعی»، «مالکیت» و نیز «کالبد» است. فضا زمانی معنای خانه را میپذیرد که اولاً، واجد ارتباطاتی با مؤلفههای مذکور باشد و دوما این ارتباط، در اشکال مثبت و نه نابهنجار آن تجربه شود. پژوهش همچنین گویای آن است که در نظام ارائهشده، روابط اجتماعی و کیفیت آن، بیش از سایر مؤلفهها در فرآیند معناسازی برای خانه ایفای نقش میکند. این روابط چه در قالب مناسک و چه در قالب الگوهای زندگی روزمره میتوانند معنا را برای خانه، ایجاد و در آن انباشت کنند. در مقابل، نقش کالبد معمارانه، کمتر تصویر شده و تأکید به جای فضای ثابت بر فضاهای نیمهثابت است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1135 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای انسانشناسی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Anthropology Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/ijar.2015.59018 | |
| dc.subject | انسانشناسی | fa_IR |
| dc.subject | تهران | fa_IR |
| dc.subject | زندگی روزمره | fa_IR |
| dc.subject | فضای خانگی | fa_IR |
| dc.subject | فیلم سینمایی | fa_IR |
| dc.subject | نظام معناساز | fa_IR |
| dc.subject | معماری | fa_IR |
| dc.title | معناسازی برای خانه؛ زندگی روزمره تهران در فیلمهای سینمایی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 51 | |
| dc.citation.epage | 73 | |