نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorارمغان, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:37:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:37:21Z
dc.date.available1399-07-09T08:37:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:37:21Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-10-26en_US
dc.date.submitted1395-08-05fa_IR
dc.identifier.citationارمغان, مریم. (1394). معناسازی برای خانه؛ زندگی روزمره تهران در فیلم‌های سینمایی. پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران, 5(2), 51-73. doi: 10.22059/ijar.2015.59018fa_IR
dc.identifier.issn2251-8193
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/ijar.2015.59018
dc.identifier.urihttps://ijar.ut.ac.ir/article_59018.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/345023
dc.description.abstractمعنا، مدلول و مضمون هر چیز است و تداعی‌ای که در پس آن برای ذهن ایجاد می‎شود. هدف پژوهش حاضر، یافتن معنای خانه و مؤلفه­های شکل‌دهنده آن در زندگی روزمره زیست‌کنندگان خانه است. مقاله حاضر سعی دارد بر همین مبنا و با مطالعه خانه‌های بازنمایی‌شده در چهار فیلم سینمایی مربوط به تهران که طی سال‌های 1391-1387 در شبکه سینمای خانگی توزیع شده‌اند، فرآیند معناسازی برای خانه و مؤلفه‌های اصلی آن را استخراج کند. به این منظور، فیلم‎های «سر به مهر»، «حوالی اتوبان»، «سعادت‌آباد» و «اینجا بدون من» انتخاب و با روش گراندد تئوری، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج پژوهش، گویای آن است که نظام معناساز برای خانه، در تجربه تهران روایت‌شده در فیلم‌ها متشکل از پنج مؤلفه «ادراک حسی»، «نشانه‌ها و نمادها»، «روابط اجتماعی»، «مالکیت» و نیز «کالبد» است. فضا زمانی معنای خانه را می‌پذیرد که اولاً، واجد ارتباطاتی با مؤلفه‌های مذکور باشد و دوما این ارتباط، در اشکال مثبت و نه نابهنجار آن تجربه شود. پژوهش همچنین گویای آن است که در نظام ارائه‌شده، روابط اجتماعی و کیفیت آن، بیش از سایر مؤلفه‌ها در فرآیند معناسازی برای خانه ایفای نقش می‌کند. این روابط چه در قالب مناسک و چه در قالب الگوهای زندگی روزمره می‌توانند معنا را برای خانه، ایجاد و در آن انباشت کنند. در مقابل، نقش کالبد معمارانه، کمتر تصویر شده و تأکید به جای فضای ثابت بر فضاهای نیمه‌ثابت است.fa_IR
dc.format.extent1135
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش‌های انسان‌شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Anthropology Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/ijar.2015.59018
dc.subjectانسان‌شناسیfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.subjectزندگی روزمرهfa_IR
dc.subjectفضای خانگیfa_IR
dc.subjectفیلم سینماییfa_IR
dc.subjectنظام معناسازfa_IR
dc.subjectمعماریfa_IR
dc.titleمعناسازی برای خانه؛ زندگی روزمره تهران در فیلم‌های سینماییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage51
dc.citation.epage73


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد