نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصدرام, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorکفائی, الهامfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:04:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:04:42Z
dc.date.available1399-07-09T08:04:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:04:42Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-22en_US
dc.date.submitted1398-04-01fa_IR
dc.identifier.citationصدرام, وحید, کفائی, الهام. (1398). رویکرد فکری دانشجویان برونگرا و درونگرای معماری در فرآیند طراحی و راهبردهای آموزشی آن. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 21(84), 121-141. doi: 10.22047/ijee.2019.191197.1650fa_IR
dc.identifier.issn1607-2316
dc.identifier.issn2676-4881
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2019.191197.1650
dc.identifier.urihttp://ijee.ias.ac.ir/article_96966.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334585
dc.description.abstractبرای برقراری تعامل خوب میان استاد و دانشجویان معماری در کارگاه طراحی، توجه به ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان اهمیت زیادی دارد. تفاوت در ویژگی‌های شخصیتی هر دانشجو روش‌های آموزشی متناسب با هر یک از آنها را می‌طلبد. بعضی از استادان معماری به­طور ضمنی و تجربی به گوناگونی طبع و تفاوت شخصیت­ها در هر دانشجو توجه دارند، اما برخی دیگر از یک قاعده در گفت­وگو و خط­ کشیدن برای همه­ دانشجویان استفاده می­کنند. در این مقاله یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی دانشجویان معماری؛ یعنی برونگرایی و درونگرایی به­عنوان دغدغه­ای مهم در تفاوت آموزش هر یک مطرح شده است. هر انسانی درجه­ای از برونگرایی و درونگرایی را دارد و در طیفی میان برونگرایی مطلق و درونگرایی مطلق قرار می­گیرد؛ اما به­دلیل غلبه­ قابل توجه یکی بر دیگری، به او نسبت برونگرا یا درونگرا داده می­شود. پرسش بنیادی آن است که «برونگرا یا درونگرا بودن دانشجوی معماری چه اثری در فرایند طراحی او خواهد داشت و استاد معماری در آموزش هر یک چگونه باید عمل کند؟». روش تحقیق این مطالعه توصیفی، تطبیقی و تحلیلی بود. در این پژوهش با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای، ویژگی‌های شخصیتی دانشجوی برونگرا و درونگرا برشمرده و مشخص ­شد که هر یک از این ‌دو گروه چه رویکرد فکری­ای در یادگیری طراحی و پیشبرد طرح روی میز دارند و چه آموزش­هایی طلب می­کنند. هدف این پژوهش کمک به استاد معماری برای هدایت بهتر کارگاه طراحی معماری با توجه به فرضیه­ تفاوت رویکرد یادگیری طراحی دانشجویان در دو تیپ شخصیتی برونگرا و درونگرا بود و نتیجه­ مطالعه به جدولی از این تفاوت­ها ختم ­شد. با توجه به افزایش دانشکده­های معماری در سال­های اخیر و نیاز به استفاده از استادان جوان، تحقیق و نگارش چنین مباحثی ضروری می­نماید تا در اختیار آنان قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent1184
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherThe Academy of Sciences of I. R. of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه آموزش مهندسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Engineering Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2019.191197.1650
dc.subjectتیپ‌های شخصیتیfa_IR
dc.subjectبرونگراییfa_IR
dc.subjectدرونگراییfa_IR
dc.subjectآزمون MBTIfa_IR
dc.subjectفرایند‌ طراحیfa_IR
dc.subjectآموزش معماریfa_IR
dc.titleرویکرد فکری دانشجویان برونگرا و درونگرای معماری در فرآیند طراحی و راهبردهای آموزشی آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده‌ معماری و شهرسازی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران،fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue84
dc.citation.spage121
dc.citation.epage141


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد