نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدی, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorگشتاسبی, کامرانfa_IR
dc.contributor.authorرشیدی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T07:37:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T07:37:04Z
dc.date.available1399-07-09T07:37:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T07:37:04Z
dc.date.issued2007-12-22en_US
dc.date.issued1386-10-01fa_IR
dc.date.submitted2012-12-25en_US
dc.date.submitted1391-10-05fa_IR
dc.identifier.citationاحمدی, مرتضی, گشتاسبی, کامران, رشیدی, رضا. (1386). بررسی و مقایسه روش‌های پیش‌بینی پدیده فشارندگی با مطالعه موردی تونل امامزاده‌هاشم. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی معدن, 2(4), 47-54.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7616
dc.identifier.issn2676-4482
dc.identifier.urihttp://ijme.iranjournals.ir/article_1461.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/325469
dc.description.abstractاولین تعریف علمی برای پدیده فشارندگی در سنگ توسط ترزاقی ارائه شد. طبق تعریف او سنگ‌های فشارنده  بر اثر اعمال تنش به آهستگی به درون تونل پیشروی‌ می‌کنند، بدون آنکه حجم آنها به طور محسوس افزایش یابد. همچنین بارلا و انجمن بین‌المللی مکانیک سنگ فشارندگی را براثر افزایش تنش برشی تعریف نموده که باعث حرکت پیرامون تونل به سمت داخل آن بشود. در این تحقیق بررسی بوجود آمدن پدیده فشارندگی در تونل‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. در منابع، روش‌های مختلفی از جمله تجربی، نیمه تجربی و تئوری- تحلیلی ارایه شده است. روش‌های سینگ، گوئل، جتوا و هوک- مارینوس از جمله این روش‌ها می‌باشند. به عنوان مطالعه موردی از تونل جدیدالاحداث امامزاده‌هاشم استفاده و وضعیت فشارندگی در این تونل مورد تحقیق قرار گرفته شده است . این تونل به عرض 12 متر و به ارتفاع 9 متر در مسیر جاده هراز قرار گرفته است. در این تونل به دلیل وجود شرایط آبهای زیرزمینی، ناپیوستگی‌ها و گسل‌ها ریزش در مسیر تونل در ماسه سنگ‌ها و شیل‌های سازندهای مختلف در مسیر تونل رخ داده است. در این تحقیق به بررسی ویژگی‌های زمین‌شناسی و خواص ژئومکانیکی توده سنگ‌های مسیر این تونل، استعداد وقوع پدیده فشارندگی، میزان شدت و ارزیابی این پدیده پرداخته شد. نتایج حاکی از این می‌باشد که میزان فشارندگی در شیل سازند شمشک زیاد می‌باشد و در این سازند ریزش رخ خواهد داد. مارن با میان لایه سنگ آهکی و سنگ آهک ضخیم سازند مبارک بعد از شیل دارای بیشترین فشارندگی در سازندهای مسیر تونل می‌باشند. مقایسه روش‌های مختلف در تعیین پدیده فشارندگی نشان داد که روش جتوا واقع بینانه‌ترین جواب را برای پدیده فشارندگی در تونل مورد مطالعه ارائه نموده است.fa_IR
dc.format.extent486
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن مهندسی معدن ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه علمی-پژوهشی مهندسی معدنfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Mining Engineeringen_US
dc.subjectپدیده فشارندگیfa_IR
dc.subjectسنگ شیلfa_IR
dc.subjectروش‌های پیش‌بینی فشارندگیfa_IR
dc.subjectتونل جدید الاحداث امامزاده هاشمfa_IR
dc.titleبررسی و مقایسه روش‌های پیش‌بینی پدیده فشارندگی با مطالعه موردی تونل امامزاده‌هاشمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue4
dc.citation.spage47
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد