نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاخلاقی, فریدهfa_IR
dc.contributor.authorمیرتیموری, معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T07:25:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T07:25:36Z
dc.date.available1399-07-09T07:25:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T07:25:36Z
dc.date.issued2018-03-21en_US
dc.date.issued1397-01-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-27en_US
dc.date.submitted1396-10-06fa_IR
dc.identifier.citationاخلاقی, فریده, میرتیموری, معصومه. (1397). تأثیر آموزش بر اساس مرور پرونده‌های واقعی مرگ مادر در ارتقاء مهارت رزیدنت‌های زنان در اداره خونریزی پس از زایمان. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران, 21(1), 1-5. doi: 10.22038/ijogi.2018.10576fa_IR
dc.identifier.issn1680-2993
dc.identifier.issn2008-2363
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/ijogi.2018.10576
dc.identifier.urihttp://ijogi.mums.ac.ir/article_10576.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/321674
dc.description.abstractمقدمه: خونریزی بعد از زایمان، یکی از دلایل شایع مرگ‌و‌میر مادران می‌باشد که لازم است مدیریت صحیح و به موقع جهت اقدامات ضروری انجام شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس شبیه‌سازی پرونده­های واقعی مرگ مادر در ارتقاء مهارت رزیدنت­های زنان در اداره خونریزی پس از زایمان انجام شد. روش‌کار: این مطالعه مداخله‌ای در سال 1394 بر روی 35 نفر از رزیدنت­های زنانی که به طور چرخشی در بیمارستان ام‌البنین (س) آموزش می‌دیدند، انجام شد. ابتدا پرسشنامه‌ای شامل سؤالاتی مبنی بر شناخت علائم خونریزی غیر طبیعی بعد از زایمان، چگونگی تخمین حجم خونریزی و اقدامات مناسب تکمیل گردید. سپس طی جلساتی، پرونده‌های واقعی مرگ مادران مورد بررسی و آموزش صحیح در مورد مدیریت خونریزی‌های بعد از زایمان در هر مورد برای افراد داده شد و پس از 6 ماه، همان پرسشنامه مجدداً تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار آماریSPSS  (نسخه 16) و آزمون­های تی زوجی و آنالیز واریانس یک‌طرفه انجام شد. میزان p‌ کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش در تمامی دانشجویان به ترتیب 21/2±88/12 و 68/2±91/16 بود (001/0>p). میانگین نمرات دانشجویان سال اول، دوم، سوم و چهارم قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی‌داری داشت (به ترتیب 009/0=p، 001/0>p، 004/0=p و 001/0=p)، اما اختلاف نمرات دانشجویان بعد از آموزش نسبت به قبل از مانور در سال‌های مختلف تحصیلی تفاوت معنی‌داری نداشت (538/0=p). نتیجه‌گیری: می­توان از شبیه‌سازی موارد واقعی مرگ مادران به عنوان یک فرصت مناسب جهت کسب مهارت استفاده کرد که باعث اعتماد به نفس و مهارت کافی در رزیدنت‌ها می­شود.fa_IR
dc.format.extent332
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله زنان، مامایی و نازایی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofThe Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertilityen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/ijogi.2018.10576
dc.subjectخونریزی پس از زایمانfa_IR
dc.subjectرزیدنت­های زنانfa_IR
dc.subjectمرگ مادرfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش بر اساس مرور پرونده‌های واقعی مرگ مادر در ارتقاء مهارت رزیدنت‌های زنان در اداره خونریزی پس از زایمانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeاصیل پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage5
nlai.contributor.orcid0000-0003-2014-8494
nlai.contributor.orcid0000-0003-1775-6309


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد