| dc.contributor.author | فیروزآبادی, سید احمد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | راغفر, حسین | fa_IR | 
| dc.contributor.author | احمدی, هیوا | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T06:44:33Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T06:44:33Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T06:44:33Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T06:44:33Z |  | 
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-09-12 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1398-06-21 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | فیروزآبادی, سید احمد, راغفر, حسین, احمدی, هیوا. (1398). سیاستهای تجارت مرزی و نقش آن در زندگی تحصیلی جوانان مرزنشین. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 10(2), 29-54. doi: 10.22059/ijsp.2020.77481 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2008-8973 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/ijsp.2020.77481 |  | 
| dc.identifier.uri | https://ijsp.ut.ac.ir/article_77481.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/308410 |  | 
| dc.description.abstract | <span lang="FA" dir="RTL">پژوهش پیشرو، با رویکرد نظریۀ مبنایی، به مطالعۀ کیفی نقش سیاستهای تجارت مرزی بر زندگی تحصیلی جوانان مرزنشین پرداخته است. بهمقتضای رویکرد پژوهش، با استفاده از تکنیکهای مصاحبۀ گروهی و فردی نیمهساختاریافته، مشاهده و اسناد، اطلاعات تحقیق جمعآوری شده و با استفاده از روش نظریۀ مبنایی به فرایندها، تعاملات و پیامدهای واقعیتهای تحصیلی و هژمونی بازار پرداخته شده است. با روش نمونهگیری نظری و هدفمند، با سه گروه مختلف شامل بازاریان (13 نفر)، فرهنگیان (14 نفر) و محصلان (8 گروه و 7 نفر)، مصاحبههای فردی و گروهی انجام شده است. در گروه بازاریان، بهواسطۀ وجود افراد ترکتحصیلکرده، از نمونهگیری گلوله برفی نیز استفاده شده است. پس از انجام مصاحبهها دادههای گردآوریشده، در قالب 265 مفهوم و 54 مقوله صورتبندی شدهاند. مقولات برآمده از دیدگاه هر گروه از مشارکتکنندگان مجدداً ترکیب و در سطح انتزاع بالاتری صورتبندی گردیدند. درنهایت، ماحصل آن، 13 مقولۀ عمدۀ نهایی بود. یافتهها حاکی از آن است که فقر تاریخی، ناکارآمدی آموزش عالی، محدودیت صنعتی و محیطی بهمنزلۀ شرایط علی، انگارۀ ذهنی دیگران مهم، پول؛ معنادارترین عینیت، ضعف فرهنگی- آموزشی در سطح محلی، بهمنزلۀ شرایط مداخلهگر در هژمونی پول و محاسبهگری در زندگی تأثیرگذارند. جوانان در برخورد با چنین شرایطی، راهبردهای کنشگری اقتصادی، سودجویی و کسب منزلت مادی را اتخاذ کردهاند. این هژمونی، پیامدهای فرهنگی همچون بیارزشی تحصیلات، رنگباختگی اعتبار فرهنگی، ترک تحصیل و کنشهای ذهنی ترک تحصیل را در پی داشته است.</span> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 679 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.publisher | The Faculty of Social Sciences, University of Tehran | en_US | 
| dc.relation.ispartof | بررسی مسائل اجتماعی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Social Problems of Iran | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/ijsp.2020.77481 |  | 
| dc.subject | تحصیلات جوانان | fa_IR | 
| dc.subject | هژمونی بازار | fa_IR | 
| dc.subject | محاسبهگری | fa_IR | 
| dc.subject | سودجویی | fa_IR | 
| dc.subject | شهرستان بانه | fa_IR | 
| dc.title | سیاستهای تجارت مرزی و نقش آن در زندگی تحصیلی جوانان مرزنشین | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه مطالعات توسعۀ اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مطالعات توسعۀ اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 10 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 29 |  | 
| dc.citation.epage | 54 |  |