نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفیروزآبادی, سید احمدfa_IR
dc.contributor.authorراغفر, حسینfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, هیواfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:44:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:44:33Z
dc.date.available1399-07-09T06:44:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:44:33Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-12en_US
dc.date.submitted1398-06-21fa_IR
dc.identifier.citationفیروزآبادی, سید احمد, راغفر, حسین, احمدی, هیوا. (1398). سیاست‌های تجارت مرزی و نقش آن در زندگی تحصیلی جوانان مرزنشین. بررسی مسائل اجتماعی ایران, 10(2), 29-54. doi: 10.22059/ijsp.2020.77481fa_IR
dc.identifier.issn2008-8973
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/ijsp.2020.77481
dc.identifier.urihttps://ijsp.ut.ac.ir/article_77481.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/308410
dc.description.abstract<span lang="FA" dir="RTL">پژوهش پیش‌رو، با رویکرد نظریۀ مبنایی، به مطالعۀ کیفی نقش سیاست‌های تجارت مرزی بر زندگی تحصیلی جوانان مرزنشین پرداخته است. به‌مقتضای رویکرد پژوهش، با استفاده از تکنیک‌های مصاحبۀ گروهی و فردی نیمه‌ساختاریافته، مشاهده و اسناد، اطلاعات تحقیق جمع‌آوری شده و با استفاده از روش نظریۀ مبنایی به فرایندها، تعاملات و پیامدهای واقعیت‌های تحصیلی و هژمونی بازار پرداخته شده است. با روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند، با سه گروه مختلف شامل بازاریان (13 نفر)، فرهنگیان (14 نفر) و محصلان (8 گروه و 7 نفر)، مصاحبه‌های فردی و گروهی انجام شده است. در گروه بازاریان، به‌واسطۀ وجود افراد ترک‌تحصیل‌کرده، از نمونه‌گیری گلوله برفی نیز استفاده شده است. پس از انجام مصاحبه‌ها داده‌های گردآوری‌شده، در قالب 265 مفهوم و 54 مقوله صورت‌بندی شده‌اند. مقولات برآمده از دیدگاه هر گروه از مشارکت‌کنندگان مجدداً ترکیب و در سطح انتزاع بالاتری صورت‌بندی گردیدند. درنهایت، ماحصل آن، 13 مقولۀ عمدۀ نهایی بود. یافته‌ها حاکی از آن‌ است که فقر تاریخی، ناکارآمدی آموزش عالی، محدودیت صنعتی و محیطی به‌منزلۀ شرایط علی، انگارۀ ذهنی دیگران مهم، پول؛ معنادارترین عینیت، ضعف فرهنگی- آموزشی در سطح محلی، به‌منزلۀ شرایط مداخله‌گر در هژمونی پول و محاسبه‌گری در زندگی تأثیرگذارند. جوانان در برخورد با چنین شرایطی، راهبردهای کنشگری اقتصادی، سودجویی و کسب منزلت مادی را اتخاذ کرده‌اند. این هژمونی، پیامدهای فرهنگی همچون بی‌ارزشی تحصیلات، رنگ‌باختگی اعتبار فرهنگی، ترک تحصیل و کنش‌های ذهنی ترک تحصیل را در پی داشته است.</span>fa_IR
dc.format.extent679
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherThe Faculty of Social Sciences, University of Tehranen_US
dc.relation.ispartofبررسی مسائل اجتماعی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Social Problems of Iranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/ijsp.2020.77481
dc.subjectتحصیلات جوانانfa_IR
dc.subjectهژمونی بازارfa_IR
dc.subjectمحاسبه‌گریfa_IR
dc.subjectسودجوییfa_IR
dc.subjectشهرستان بانهfa_IR
dc.titleسیاست‌های تجارت مرزی و نقش آن در زندگی تحصیلی جوانان مرزنشینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه مطالعات توسعۀ اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مطالعات توسعۀ اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage29
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد