| dc.contributor.author | فتحی, علی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T06:30:13Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T06:30:13Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T06:30:13Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T06:30:13Z |  | 
| dc.date.issued | 2012-08-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2018-05-12 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-02-22 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | فتحی, علی. (1391). حدیث «سیدا شباب أهل الجنه» و مسأله افضلیّت امام. فصلنامه کلام اسلامی, 21(82), 49-72. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2322-4592 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.kalamislami.ir/article_61844.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/303681 |  | 
| dc.description.abstract | <strong>یکی از مهمترین موارد اختلاف میان شیعه و اهل سنت، مسأله تفاضل میان اهلبیت</strong><strong>:</strong><strong> و خلفای سهگانه است. در این نوشتار با محوریت حدیث </strong><strong>«الحسن و الحسین سیدا شباب أهل الجنة»</strong><strong> به بررسی قول حق در این مسئله پرداخته شده است. ابتدا سند حدیث فوق مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده میشود که حدیث به لحاظ سند مورد پذیرش اهل سنت است و برخی از آنها به تواتر حدیث اذعان دارند. اما به لحاظ محتوا، ابتدا مفردات حدیث- یعنی لفظ «سید» و واژگان ترکیبی </strong><strong>«شباب أهل الجنة»-</strong><strong> تحلیل میشود. آنچه از لفظ «سید» نزد اهل لغت و محدثان متبادر است، سید کسی است که از جهت عقل برترین، و در جمیع خصال خیر، بالاترین، و رئیس دیگران است. در مورد </strong><strong>«شباب أهل الجنة»</strong><strong> نیز نشان داده میشود که از نوع اضافه بیانی و توضیحی است و با توجه به شواهد مختلف و متعدد، همه بهشتیان جوان هستند. از جمع این دو مطلب برمیآید که هر کسی که وارد بهشت شود امام حسن و امام حسین</strong><strong>8</strong><strong>سید و سرور او خواهند بود. البته از عمومیت این حدیث، پیامبر اکرم</strong><strong>9</strong><strong> و حضرت علی</strong><strong>7</strong><strong> و- بر اساس برخی روایات- حضرت عیسی و یحیی</strong><strong>8</strong><strong>استثناء شدهاند، اما دیگران، از جمله خلفای سهگانه، تحت این عموم باقی هستند. خبر </strong><strong>«أبوبکر و عمر سیدا کهول أهل الجنة»</strong><strong> که در منابع اهل سنت آمده نیز، نمیتواند مخصص عمومیّت حدیث </strong><strong>«سیدا شباب أهل الجنة»</strong><strong> باشد، زیرا این خبر هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ محتوا، مبتلا به اشکالات متعددی است. وقتی افضلیت این دو امام ثابت شد، افضلیت امیرالمؤمنین</strong><strong>7</strong><strong> نیز اثبات، و بر اساس لزوم افضلیت امام- که مورد قبول قاطبه اهل سنت است- خلافت بلافصل آن حضرت هم آشکار میگردد.</strong> | fa_IR | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
موسسه امام صادق(علیه السلام) | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه کلام اسلامی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Kalam Islami | en_US | 
| dc.subject | امام حسن7 | fa_IR | 
| dc.subject | امام حسین7 | fa_IR | 
| dc.subject | سید | fa_IR | 
| dc.subject | شباب أهل الجنة | fa_IR | 
| dc.subject | خلفای سهگانه | fa_IR | 
| dc.title | حدیث «سیدا شباب أهل الجنه» و مسأله افضلیّت امام | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 21 |  | 
| dc.citation.issue | 82 |  | 
| dc.citation.spage | 49 |  | 
| dc.citation.epage | 72 |  |