نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفتحی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:30:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:30:13Z
dc.date.available1399-07-09T06:30:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:30:13Z
dc.date.issued2012-08-22en_US
dc.date.issued1391-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-12en_US
dc.date.submitted1397-02-22fa_IR
dc.identifier.citationفتحی, علی. (1391). حدیث «سیدا شباب أهل الجنه» و مسأله افضلیّت امام. فصلنامه کلام اسلامی, 21(82), 49-72.fa_IR
dc.identifier.issn2322-4592
dc.identifier.urihttp://www.kalamislami.ir/article_61844.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/303681
dc.description.abstract<strong>یکی از مهم‏ترین موارد اختلاف میان شیعه و اهل سنت، مسأله تفاضل میان اهل‏بیت</strong><strong>:</strong><strong> و خلفای سه‏گانه است. در این نوشتار با محوریت حدیث </strong><strong>«الحسن و الحسین سیدا شباب أهل الجنة»</strong><strong> به بررسی قول حق در این مسئله پرداخته شده است. ابتدا سند حدیث فوق مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده می‏شود که حدیث به لحاظ سند مورد پذیرش اهل سنت است و برخی از آنها به تواتر حدیث اذعان دارند. اما به لحاظ محتوا، ابتدا مفردات حدیث- یعنی لفظ «سید» و واژگان ترکیبی </strong><strong>«شباب أهل الجنة»-</strong><strong> تحلیل می‏شود. آنچه از لفظ «سید» نزد اهل لغت و محدثان متبادر است، سید کسی است که از جهت عقل برترین، و در جمیع خصال خیر، بالاترین، و رئیس دیگران است. در مورد </strong><strong>«شباب أهل الجنة»</strong><strong> نیز نشان داده می‏شود که از نوع اضافه بیانی و توضیحی است و با توجه به شواهد مختلف و متعدد، همه بهشتیان جوان هستند. از جمع این دو مطلب برمی‏آید که هر کسی که وارد بهشت شود امام حسن و امام حسین</strong><strong>8</strong><strong>سید و سرور او خواهند بود. البته از عمومیت این حدیث، پیامبر اکرم</strong><strong>9</strong><strong> و حضرت علی</strong><strong>7</strong><strong> و- بر اساس برخی روایات- حضرت عیسی و یحیی</strong><strong>8</strong><strong>استثناء شده‌اند، اما دیگران، از جمله خلفای سه‏گانه، تحت این عموم باقی هستند. خبر </strong><strong>«أبوبکر و عمر سیدا کهول أهل الجنة»</strong><strong> که در منابع اهل سنت آمده نیز، نمی‏تواند مخصص عمومیّت حدیث </strong><strong>«سیدا شباب أهل الجنة»</strong><strong> باشد، زیرا این خبر هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ محتوا، مبتلا به اشکالات متعددی است. وقتی افضلیت این دو امام ثابت شد، افضلیت امیرالمؤمنین</strong><strong>7</strong><strong> نیز اثبات، و بر اساس لزوم افضلیت امام- که مورد قبول قاطبه اهل سنت است- خلافت بلافصل آن حضرت هم آشکار می‏گردد.</strong>fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherحضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام)fa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه کلام اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofKalam Islamien_US
dc.subjectامام حسن7fa_IR
dc.subjectامام حسین7fa_IR
dc.subjectسیدfa_IR
dc.subjectشباب أهل الجنةfa_IR
dc.subjectخلفای سه‏گانهfa_IR
dc.titleحدیث «سیدا شباب أهل الجنه» و مسأله افضلیّت امامfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue82
dc.citation.spage49
dc.citation.epage72


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد